لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

بازداشت دو عضو خانوادهٔ جان‌باخته اعتراضات ۱۴۰۱، در روز تولدش


سرکوب اعتراضات «زن زندگی ازادی». شهریار محمدی، از کشته‌شدگان اعتراضات در بوکان، پیش از کشته شدن، شبی را در کنار جنازه دوست کشته‌شده‌اش، محمد حسن‌زاده، سپری کرد
سرکوب اعتراضات «زن زندگی ازادی». شهریار محمدی، از کشته‌شدگان اعتراضات در بوکان، پیش از کشته شدن، شبی را در کنار جنازه دوست کشته‌شده‌اش، محمد حسن‌زاده، سپری کرد

احمد حسن‌زاده و به همراه سولماز حسن‌زاده، پدر و خواهر محمد حسن‌زاده، از جان‌باختگان جنبش «زن، زندگی، آزادی» در سال‌روز تولد او توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

نزدیکان این خانوادهٔ دادخواه در گفت‌وگو با رادیو فردا، بازداشت پدر و خواهر محمد حسن‌زاده را تأیید کرده‌اند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز روز سه‌شنبه ۹ مرداد گزارش داد که نیروهای اداره اطلاعات شهر بوکان با هجوم به منزل خانوادگی احمد حسن‌زاده ۵۷ ساله، او را به همراه دخترش سولماز ۳۰ ساله بازداشت کرده و به مکان نامعلومی برده‌اند.

نهم مرداد سال‌روز تولد محمد بود و خانواده در تدارک برگزاری مراسم تولد فرزند جان‌باخته خود بودند.

بستگان این خانوادهٔ دادخواه به رادیوفردا گفتند که نیروهای اداره اطلاعات بدون ارائه هرگونه برگه قضایی به منزل این خانواده هجوم برده و ضمن بازداشت و ضرب و شتم پدر و خواهر محمد، مادر او را نیز به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

احمد حسن‌زاده به همراه دخترش شهریور پارسال نیز بازداشت شده بودند. سولماز حسن‌زاده ۵ مهرماه پارسال نیز همراه به سه تن از دوستان خود در مسیر بوکان به سقز بازداشت شده بود.

هه‌نگاو می‌نویسد محمد حسن‌زاده شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات مردمی بوکان در حالی که قصد داشت یک دختر ربوده‌شده توسط نیروهای سرکوبگر حکومتی را آزاد کند، با ضربات متعدد چاقو و همچنین یک گلوله که توسط نیروهای حکومتی بر سینه و قلبش وارد آمد جانش را از دست داد.

علی آدینه‌زاده، پدر دادخواه ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان ۱۶ ساله کشته‌شده در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» نیز سوم مرداد امسال بازداشت شد.

آقای آدینه‌زاده دو روز پیش با انتشار تصویری از یک ابلاغیه در استوری شبکهٔ اجتماعی اینستاگرام اعلام کرده بود که از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شهر قوچان احضار شده است.

ابوالفضل آدینه‌زاده، ۱۶ ساله، روز شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات مقابل دانشگاه فردوسی مشهد با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از فاصله نزدیک و در اثر اصابت ده‌ها گلوله ساچمه‌ای کشته شد.

در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی»، بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری، بیش از پانصد نفر به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جان باختند.

جمهوری اسلامی نه تنها عوامل این کشتار را بازخواست نکرده، بلکه برخی دیگر از معترضان را به اتهام قتل نیروهای امنیتی خود در جریان این اعتراضات، بازداشت و اعدام کرده است.

XS
SM
MD
LG