لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

محمد رسول‌اف می‌گوید ایران را ترک کرده و در «مکانی نامعلوم در اروپا» حضور دارد


محمد رسول‌اف می‌گوید بعد از باخبر شدن از تأیید حکم زندان علیه خود در دادگاه تجدیدنظر به شکل «مخفیانه» ایران را ترک کرد
محمد رسول‌اف می‌گوید بعد از باخبر شدن از تأیید حکم زندان علیه خود در دادگاه تجدیدنظر به شکل «مخفیانه» ایران را ترک کرد

محمد رسول‌اف، کارگردان مخالف جمهوری اسلامی، در صفحه اینستاگرام خود و در بیانیه‌ای جداگانه خبر داد که ایران را ترک کرده و در حال حاضر در «مکان نامعلومی در اروپا» به سر می‌برد.

آقای رسول‌اف در بیانیه‌ خود که روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت به زبان انگلیسی منتشر شد، ضمن اعتراض به حکمی که قوه قضائیه علیه او صادر کرده است، توضیح داده که «چند روز پیش، پس از سفری طولانی و پیچیده به اروپا رسیده است».

او در عین حال تاکید کرده است که نگران امنیت و سلامتی همه عوامل ساخت فیلم «دانه انجیر معابد» است.

این خبر یک هفته پس از آن منتشر شد که بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری اعلام کرد مقامات قضایی آقای رسول‌اف را به دلیل «امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و مستند» به هشت سال زندان شلاق، جزای نقدی و ضبط مال محکوم کرده‌اند.

این کارگردان گفته است حدود یک ماه پیش باخبر شد که دادگاه تجدیدنظر حکم ۸ سال زندان او را تأیید کرده و این حکم به سرعت اجرا خواهد شد.

او در ادامه یادآوری کرده است که خبر ساخت فیلم جدیدش بدون شک باعث می‌شد قوه قضائیه به تعداد سال‌های زندان او بیفزاید و وقت زیادی برای تصمیم‌گیری نداشته است: «مجبور بودم بین زندان و ترک ایران یکی را انتخاب کنم. با قلبی پر از اندوه تبعید را انتخاب کردم.»

او اعلام کرده است چون گذرنامه‌اش از هفت سال پیش توسط جمهوری اسلامی توقیف شده بود، به ناچار ایران را «مخفیانه» ترک کرد.

آقای رسول‌اف در بیانیه خود نوشته است: «من به شدت به حکم اخیر و ناعادلانه‌ای که من را مجبور به تبعید کرد اعتراض دارم. با این حال، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی آنقدر احکام ظالمانه و عجیبی صادر کرده است که خودم را در جایگاهی نمی‌بینم که از حکمی که برایم صادر شده شکایت کنم».

او سپس در اعتراض به صدور احکامی مانند اعدام و هدف قرار دادن جان معترضان و فعالان حقوق بشر به حکم اعدامِ توماج صالحی اشاره کرده است؛ «باورکردنی نیست، اما همین الان که این را می‌نویسم، رپر جوان، توماج صالحی در زندان به سر می‌برد و به اعدام محکوم شده است».

این کارگردان معترض در ادامه گفته که «دامنه و شدت سرکوب به جایی رسیده که مردم هر روز انتظار شنیدن خبر جنایت هولناک دیگری از سوی جمهوری اسلامی را دارند و ماشین جنایت این حکومت به طور مداوم و سیستماتیک حقوق بشر را نقض می‌کند».

پیش از صدور حکم آقای رسول‌اف، برخی از عوامل فیلم سینمایی «دانه‌ٔ انجیر معابد» احضار و شماری از آنها تحت بازجویی قرار گرفتند.

به گفته آقای رسو‌ل‌اف مقامات تلاش کرده‌اند عوامل فیلم را متقاعد کنند که بگویند از «داستان فیلم بی‌خبر بوده‌اند و برای مشارکت در این پروژه فریب خورده‌اند».

این کارگردان معترضِ سیاست‌های حکومت در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به نداشتن پاسپورت و ممنوع‌الخروج بودنش نوشته که «هویت من در پاسپورتم نیست و شما هم اگر فکر می‌کنید مرزهای ایران در دست شماست در خواب خوشی هستید».

او در ادامه خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی اضافه کرده است: «اگر ایران جغرافیایی زیر چکمه‌های استبداد دینی شما رنج می‌کشد، ایران فرهنگی در ذهن مشترک میلیون‌ها ایرانی که از ظلم و توحش شما ناچار به ترک ایران شدند زنده است و هیچ قدرتی نمی‌تواند اراده خود را به آن تحمیل کند. از امروز من ساکن ایران فرهنگی‌ام.»

فیلم «دانۀ انجیر معابد» درباره یک قاضی دادگاه انقلاب تهران است که در میانۀ شدت گرفتن اعتراضات سراسری با گم شدن اسلحه‌اش دچار سوءظن و پارانویا حتی نسبت به همسر و دختران جوانش می‌شود.

بر مبنای تصاویر منتشرشده از فیلم، «دانۀ انجیر معابد» تازه‌ترین اثر ساخته شده در داخل ایران بدون رعایت سانسورهای حکومتی ازجمله رعایت حجاب اجباری بازیگران زن ساخته شده است.

آقای رسول‌اف در اینستاگرام خود نوشته که باید به سرعت آخرین مراحل فنی پس تولید «دانه‌ انجیر معابد» را به پایان برساند و از تمام کسانی که در مسیر «دشوار و طولانی» سفرش با مهربانی و از خودگذشتی و به خطر انداختن خود او را برای خروج از مرز و رسیدن به نقطه‌ای امن یاری کرده‌اند تشکر و قدردانی کرده است.

روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخت فیلم «دانه انجیر معابد» را یک «تخلف محرز» دانست و تهدید کرد که محمد رسول‌اف «طبق قانون» برخورد خواهد شد.

«دانه‌ انجیر معابد» در بخش مسابقه دوره پیش روی جشنواره کن با اثار فیلمسازان شناخته‌شده‌ای مانند فرانسیس فورد کاپولا، دیوید کراننبرگ، یورگوس لانتیموس و پائولو سورنتینو برای دریافت جایزه نخل طلا رقابت خواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت ددلاین، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG