لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

حملات شبه‌نظامیان در یک شهر سودان «بیش از ۱۲۰ کشته به جا گذاشت»


سازمان ملل و اتحادیه پزشکان سودان می‌گویند طی چند روز گذشته نیروهای شبه‌نظامی واکنش سریع (RSF) در مرکز و شرق سودان دست به حملاتی زده‌اند که منجر به کشته شدن بیش از ۱۲۰ نفر در یک شهر شده‌ است.

سازمان ملل روز شنبه ۵ آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای واکنش سریع، در فاصله روزهای ۲۹ مهر تا ۴ آبان ماه، در روستاها و شهرهای شرق و شمال استان جزیره دست به حمله زده، به غیرنظامیان تیراندازی کرده و به زنان و دختران تجاوز جنسی کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه این گروه شبه‌نظامی همچنین اموال خصوصی و عمومی، از جمله برخی بازارها را غارت کرده‌اند.

کلمنتین نکوتا سلامی، هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در سودان، در بیانیه‌ای روز شنبه این حملات را «جنایت‌های فجیع» خوانده و تاکید کرده که «در این درگیری‌ها که تاکنون جان بسیاری را گرفته است، زنان، کودکان و آسیب‌پذیرترین‌ها بار اصلی را به دوش می‌کشند».

به گفته او، این حملات یادآور رویدادهای وحشتناکی چون تجاوز، خشونت جنسی و کشتار جمعی است که در طول نسل‌کشی دارفور در اوایل دهه ۲۰۰۰ رخ داده بود.

نسل کشی دارفور، از جمله بزرگترین نسل‌کشی‌ها و جنایات فجیع در تاریخ و یک بحران واقعی در تاریخ سودان است. این نسل‌کشی که در سال ۲۰۰۳ شروع شد، منجر به آوارگی و رنج و مرگ صدها هزار نفر شد.

کشتار دسته جمعی، خشونت جنسی، آوارگی اجباری، و تخریب روستاها از جمله جنایاتی است که در جریان این نسل‌کشی روی داد و دولت سودان و شبه‌نظامیان متحد آن به ارتکاب این جنایت متهم شدند.

در همین حال اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرده است که دست‌کم ۱۲۴ نفر در شهر سریحه کشته و ۲۰۰ نیز زخمی شده‌اند.

بر اساس بیانیه اتحادیه پزشکان، نیروهای واکنش سریع، دست کم ۱۵۰ نفر را نیز بازداشت کرده‌اند.

این اتحادیه در بیانیه‌ای تاکید کرده که راهی برای کمک به مجروحان یا انتقال آنها برای درمان وجود ندارد و از شورای امنیت سازمان ملل خواسته تا بر نیروهای واکنش سریع فشار بیاورد تا با ایجاد «کریدورهای امن» امکان ارسال کمک از طریق گروه‌های امدادی به مردم روستاها فراهم شود.

در تصاویری که شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و برخی از آنها را خود نیروهای واکنش سریع به اشتراک گذاشته‌اند، اعضای این گروه شبه نظامی در حال آزار و اذیت بازداشت‌شدگان نشان داده می‌شوند.

با این وجود آسوشیتدپرس در گزارش خود تاکید کرده که این گروه تا کنون به درخواست‌ها برای ابراز نظر پاسخی نداده است.

حملات مورد اشاره سازمان ملل و اتحادیه پزشکان سودان، آخرین اقدام نیروهای واکنش سریع علیه ارتش سودان پس از تحمل چندین شکست و از دست دادن زمین‌های خود و واگذاری آنها به نیروهای ارتش در این منطقه بوده است.

درگیری‌های سودان که از فروردین سال گذشته بین ارتش و نیروهای شبه نظامی روی داده، ده‌ها هزار نفر را کشته و یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان را ایجاد کرده است.

کارشناسان مستقل سازمان ملل شهریور ماه اعلام کردند که مأموریت حقیقت‌یابی آنها «تخلفات وحشتناکی» را کشف کرده که هر دو طرف درگیری مرتکب آن شده‌اند و می‌تواند در زمره «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت» قرار بگیرد.

این کارشناسان خواستار «استقرار بدون معطلی یک نیروی مستقل و بی‌طرف با مأموریت حفاظت از غیرنظامیان» در سودان شدند.

ادامه جنگ بین نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان با ویران کردن این کشور آفریقایی، میلیون‌ها نفر از جمعیت آن را آواره کرده و کشور را در آستانه یک قحطی کامل قرار داده است.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG