لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

شیوع وبا در سودان همزمان با جنگ داخلی جان صدها تن را گرفت


وقوع سیل و شیوع وبا در کشور جنگ‌زده سودان
وقوع سیل و شیوع وبا در کشور جنگ‌زده سودان

شیوع بیماری وبا در کشور جنگ‌زده سودان طی دو ماه اخیر جان دست‌کم ۳۸۸ تن را گرفته‌ است. به گفته مقام‌های بهداشتی، نزدیک به ۱۳ هزار نفر هم به این بیماری مبتلا شده‌اند.

این در حالی‌ است که نشانی از کاسته‌ شدن از درگیری‌های یک‌ سال و نیمه میان ارتش و یک گروه شبه نظامی رقیب به چشم نمی‌خورد.

وبا‌ بخصوص در مناطق شرقی سودان که میلیون‌ها آواره جنگ در آن پناه گرفته‌اند و اخیرا هم شاهد بارندگی شدید و سیلاب بوده، در حال گسترش است.

وزارت بهداشت سودان می‌گوید این بیماری در ده استان از ۱۸ استان این کشور مشاهده شده، اما بیشترین موارد در استان‌های شرقی کَسَلا و القَضارِف ثبت شده‌اند.

شیوع وبا در سودان موضوع بی‌سابقه‌ای نیست. هفت سال پیش، شیوع گسترده این بیماری تنها ظرف دو ماه نزدیک به ۲۲ هزار تن را درگیر کرد و جان بیش از ۷۰۰ نفر را هم گرفت.

وبا یک بیماری عفونی بسیاری مسری است که باعث اسهال و از دست‌ دادن سریع آب بدن می‌شود و به گفته سازمان جهانی بهداشت،‌ در صورتی که به سرعت درمان نشود،‌ می‌تواند تنها ظرف چند ساعت به مرگ بیمار منجر شود. این بیماری از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود.

سودان در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ و در پی بالا گرفتن تنش میان ارتش و گروه شبه‌نظامی قدرتمند موسوم به «نیروهای حمایت سریع» درگیر جنگ و آشفتگی شد.

این درگیری‌ها که ویرانی خارطوم پایتخت را هم به همراه داشت، بخصوص در منطقه دارفور در غرب کشور، شاهد بروز خشونت‌هایی همچون تجاوز جمعی و کشتار قومی هم بوده‌ است. سازمان ملل متحد و گروه‌های حقوق بشری، بسیاری از این خشونت‌ها را در زمره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت برشمرده‌اند.

به گفته سازمان ملل متحد این درگیری‌ها باعث کشته‌ شدن دست‌کم ۲۰ هزار تن و زخمی‌ شدن ده‌ها هزار نفر دیگر شده است. فعالان و گروه‌های حقوق بشری اما می‌گویند آمار واقعی به مراتب بیشتر است.

این جنگ داخلی همچنین باعث بزرگترین و گسترده‌ترین بحران آوارگی در جهان هم شده‌ است. به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت، از زمان آغاز این جنگ، ‌بیش از ۱۳ میلیون نفر ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند. نزدیک به دو و نیم میلیون تن از این آوارگان، به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

سیلاب‌های ویرانگر فصلی و حالا شیوع بیماری وبا، عذاب سودانی‌ها را دوچندان کرده‌اند. به گفته وزارت بهداشت این کشور، جاری‌ شدن سیل منجر به کشته‌ شدن دست‌کم ۲۲۵ نفر و آسیب‌ دیدن ۹۰۰ تن دیگر شده‌ است. بر اساس گزارش این نهاد، زیرساخت‌های حیاتی مناطق سیل‌زده از بین رفته‌اند و بیش از ۷۶هزار خانه هم تخریب شده، یا آسیب دیده‌اند.

آوارگان سودانی
آوارگان سودانی

وقوع قحطی در اردوگاه پناهندگان زم‌زم واقع در پانزده کیلومتری الفاشِر، مرکز دارفور شمالی هم نمکی بود که دو ماه پیش بر زخم سودانی‌ها پاشیده شد. به گفته کارشناسان کمیته بین‌المللی قحطی،‌ در سال جاری نزدیک به ۲۶ میلیون نفر،‌ یعنی بیش از نیمی از جمعیت سودان، با گرسنگی شدید مواجه خواهند بود.

با وجود همه این مصائب، جنگ در الفاشر همچنان ادامه دارد. شبه‌نظامیان « نیروهای حمایت سریع» از آغاز سال جاری میلادی، حدود ۹ ماه پیش، در تلاش بوده‌اند که این آخرین شهر بزرگ دارفور را که همچنان در کنترل ارتش باقی‌مانده،‌ تصرف کنند.

هفته پیش این گروه شبه‌نظامی و متحدانش حمله دیگری را علیه این شهر آغاز کردند. ارتش ادعا می‌کند که با کمک نیروهای شورشی منطقه توانسته‌ حمله را متوقف کرده و صدها تن از اعضای «نیروهای حمایت سریع» و از جمله دو تن از فرماندهان ارشدش را از بین ببرد.

XS
SM
MD
LG