لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

بیش از ۱۳ هزار مهاجر محکوم به قتل در آمریکا «آزادانه زندگی می‌کنند»


یک عضو گارد ملی تگزاس در کنار مرز آمریکا و مکزیک
یک عضو گارد ملی تگزاس در کنار مرز آمریکا و مکزیک

اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده از زندگی آزادانه ۱۳ هزار مهاجر محکوم به قتل در آمریکا خبر داده است.

شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا روز شنبه ۷ مهرماه گزارش داد که بر اساس آمارهایی که این نهاد دولتی طی هفته گذشته به کنگره تحویل داده، بیش از ۱۳ هزار مهاجر که در خاک آمریکا یا خارج از آن به قتل محکوم شده‌اند، در این کشور در آزادی زندگی می‌کنند.

این افراد بخشی از پرونده «غیربازداشتی‌ها» در اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده (ICE) هستند؛ یعنی این نهاد آمریکایی اطلاعاتی درباره آنها دارد و پرونده مهاجرتی آنها نیز معلق شده، اما هنوز بازداشت نشده‌اند.

این گزارش می‌افزاید زندگی آزادانه مهاجران محکوم به قتل به این دلیل است که یا بازداشت آنها در اولویت نبوده یا اینکه اصولا سازمان مهاجرت نمی‌تواند آنها را پیدا کند.

دو مقام آگاه به این شبکه خبری گفته‌اند که بخش بزرگی از مهاجران محکوم به قتل در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از مرزهای آمریکا گذشته و وارد کشور شده‌اند.

این در حالی است که دونالد ترامپ که اکنون دوباره برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شده، روز جمعه همین آمار را دستمایه‌ای برای انتقاد از کامالا هریس، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا و رقیب انتخاباتی‌اش قرار داد.

آقای ترامپ که به شدت بر مسدودسازی مرزهای جنوبی کشور تاکید دارد، روز گذشته با اشاره به وجود ۱۳ هزار مهاجر محکوم به قتل و زندگی آزادانه آنها در کشور تصریح کرد: «آنها جنایتکاران سرسخت و شروری هستند که آزادانه در کشور ما پرسه می‌زنند».

این گزارش می‌افزاید شمار دقیق مهاجران متهم به قتل ۱۳ هزار و ۹۹ نفر گزارش شده و این آمار حتی کاخ سفید را شگفت‌زده کرده است. کاخ سفید اما به شکل رسمی در این زمینه اظهارنظر نکرده است.

دو مقام رسمی به «ان‌بی‌سی» گفته‌اند برخی از این مهاجران محکوم‌شده احتمالا هرگز بعد از گذشتن از مرز و ورود به خاک آمریکا با اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده تماسی نداشته‌اند یا نیروهای مرزبانی آنها را بازداشت کرده، اما به خاطر فقدان اطلاعات پیشینه، آنها را آزاد کرده باشد.

آنها در ادامه تصریح کرده‌اند در بسیاری از موارد، ایالات متحده از محکومیت جنایی افراد تا زمانی که وارد کشور شوند، مطلع نیست.

به غیر از این افراد، ده‌ها هزار مهاجر محکوم به جنایاتی مانند تجاوز جنسی، آدم‌ربایی و قاچاق مواد مخدر نیز بدون اینکه در بازداشت باشند، آزادانه در آمریکا زندگی می‌کنند و فعلا دولت تصمیم به بازداشت آنها نگرفته است.

XS
SM
MD
LG