لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

هشدار رئیس موساد در مورد «قدرت گرفتن ایران در دوره پسا برجام»


یوسی کهن، رئیس سروبس جاسوسی اسرائیل، موساد، روز یکشنبه ۲۲ مرداد با ارائه گزارشی به هیئت وزیران این کشور گفته است که ایران در دوره پسا برجام، قوی‌تر از پیش است و بر منطقه مسلط می‌شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای کهن با حضور در نشست دولت گزارش موساد را با عنوان «تهدیدهای منطقه» برای اسرائیل به نخست‌وزیر و وزیران کشورش ارائه کرد.

او گفته است، حصول برجام «با ابتکار باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، رشد اقتصادی ایران را افزایش داده و توافق‌های بین‌المللیِ جدید امضا شده اقتصاد ایران را تقویت کرده است».

رئیس موساد مدعی شده که با وجود برجام، ایران سودای تبدیل به کشوری در آستانه هسته‌ای را رها نکرده است.

به گفته او، بعد از برجام نیز جاه‌طلبی‌های ایران در منطقه افزایش داشته و نیروهای ایران و عوامل تحت تأثیر ایران از جمله بر سوریه، لبنان، عراق و یمن مسلط شده‌اند.

یوسی کهن افزوده است، تغییرات در خاورمیانه به نفع اسرائیل نیست و «هر کجا نیز که داعش بیرون رفته، «ایران جای آن را گرفته است».

به گزارش تلویزیون اسرائیل، رئیس موساد شمار نظامیان ایرانی و شبه‌نظامیان شیعی طرفدار ایران در سوریه را ۱۶ هزار نفر اعلام کرده اما افزوده است، «نیروهای شیعی دیگر از سراسر دنیا در حمایت از ایران به سوی منطقه سرازیر می‌شوند».

همچنین به نوشته وبسایت‌های «والانیوز» و «اسرائیل هیوم»، رئیس موساد در این نشست گفت، شرط‌های اسرائیل برای برقراری آتش‌بس در جنوب سوریه مورد پذیرش مذاکره‌کنندگان قرار نگرفت.

آقای کهن یادآور شد، اسرائیل خواسته بود در چارچوب توافق آتش بس در جنوب سوریه، نیروهای ایران و شبه‌نظامیان شیعه از مرز با اسرائیل دور شوند.

توافق آتش‌بس در بخش‌هایی از جنوب سوریه دو ماه پیش با همکاری آمریکا، روسیه و اردن به دست آمد و اجرایی شد؛ این توافق کماکان ادامه یافته است.

روزنامه هاآرتص در گزارشی در روزهای گذشته در مورد جزئیات مشارکت اسرائیل در مذاکرات آتش‌بس برای جنوب سوریه، تأکید کرده بود، اسرائیل با این آتش‌بس مخالف بوده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر در نشست دولتش گفت گزارش امروز رئیس موساد «اثبات روشن فرضیه‌های اشتباهی است که برجام بر اساس آن نوشته شد».

آقای نتانیاهو افزوده است، «اسرائیل به هیچ وجه به توافق‌های بین‌المللی که ایران آن را امضا کرده، متعهد نیست و با قاطعیت و از راه‌های مختلف، برای دفاع از خود در برابر تهدیدها اقدام می‌کند».

اسرائیل و ایران یکدیگر را دشمن می‌دانند، و این خصومت در سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تشدید شد و اسرائیل پس از آن برنامه اتمی ایران را «خطر حیاتی» برای خود توصیف کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل ابتدا گفته بود، تمرکز نگاه اسرائیل به برجام، که به گفته او «توافق بسیار بدی است»، بر این است که ایران از تعهدات خود تخطی نکند.

اما به تازگی اسرائیل تأکید کرده است که دائمی شدن حضور ایران و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در سوریه یک «خطر» جدی است.

اسرائیل همچنین خواهان آن است که افزون بر مفاد برجام، «رفتارهای منطقه‌ای» ایران نیز در عملکردها و تصمیم‌گیری‌های جهانی در قبال جمهوری اسلامی ایران لحاظ شود.

XS
SM
MD
LG