لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

مطهره گونه‌ای،‌ فعال دانشجویی، بار دیگر از تحصیل منع و به دادسرا احضار شد


مطهره گونه‌ای، فعال دانشجویی و از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، خبر داد که با اتهاماتی مانند «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقامات و مامورین» پرونده‌ جدید قضایی برای او گشوده و به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است.

او روز یکشنبه ۱۵ مهرماه در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار تصویری از این حکم نوشت که صدور احضاریه «در راستای تلاش نیروهای خدوم و توانمند ج.ا و عزیزان بابصیرت» انجام گرفته است.

خانم گونه‌ای تنها ساعتی پیش در همین شبکه خبر داده بود که با «اعمال فشار گروه‌های تندرو» و برداشت‌های «شخصی و ناصواب» از نوشته‌های او توسط افراد متعددی از جمله «بخشی از اصلاح‌طلبان»، او تا اطلاع ثانوی از ادامه تحصیل محروم شده اشت.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرده که این افراد از نوشته‌های او «نیت‌خوانی» کرده‌ و به او «انگ» زده‌اند.

این اقدامات علیه او در پی اظهارنظر او درباره حضور «اصلاح‌طلبان صندوقی» در نمازجمعه اخیر تهران به امامت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صورت می‌گیرد.

او در پستی در شبکه ایکس شرایط امام جمعه را «عقل، ایمان، حلال‌زادگی و عدالت» توصیف کرده بود که باعث انتقاد طرفداران جمهوری اسلامی و همچنین شماری از اصلاح‌طلبان شد.

به تازگی سازمان امور دانشجویان اعلام کرده بود که با بررسی و بازنگری شماری از پرونده‌های دانشجویی، آرای صادرشده توسط کمیته‌های انضباطی نقض شده و دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها باز خواهند گشت.

مطهره‌ گونه‌ای از جمله دانشجویان تعلیقی بود که اعلام کرده بود با دریافت حکم لغو به دانشگاه بازگشته است، اما روز یکشنبه رسانه‌های ایران اعلام کردند که مسعود حبیبی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، خبر داده که حکم بازگشت او به دانشگاه لغو شده است.

بر اساس این گزارش‌ها آقای حبیبی دلیل این لغو حکم را «موضع‌گیری اخیر و تخلفاتی که مجددا در فضای مجازی انجام داده» خوانده که موجب معرفی او به کمیته انضباطی و لغو حکم بازگشت او به دانشگاه شده است.

به گفته این مقام وزارت بهداشت «اتهام جدید» مطهره گونه‌ای حالا به حکم قبلی خود بازگشته و با ارجاع معاونت دانشجویی قرار است پرونده او در کمیته انضباطی بررسی شود.

مطهره گونه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۲ به اتهام «ایجاد بلوا و آشوب در دانشکده» از اتمام ترم آخر دکترای دندانپزشکی بازماند و به مدت ۵ سال از تحصیل محروم شد.

این حکم سپس در شورای تجدیدنظر کمیته انضباطی منجر به تبعید این دانشجو به دانشگاه اردبیل شد.

انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی تهران اواخر آذرماه ۱۴۰۲ خبر داد که کمیته مرکزی وزارت بهداشت، مطهره گونه‌ای، دبیر سیاسی سابق این انجمن، را به مدت «۲۴ ماه» از تحصیل تعلیق کرده است.

خانم گونه‌ای، اردیبهشت ۱۴۰۳، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد اما پس از چهار روز با وثیقه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

خانم گونه‌ای در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌ بود.

او تیرماه ۱۴۰۳ به اتهام اعتراض به حبس توماج صالحی، خواننده اعترضی رپ، به «یک سال حبس تعزیری» محکوم شد.

این فعال دانشجویی پیشتر و پس از آزادی از زندان از عود کردن بیماری «خود ایمنی و ابتلایش به ام‌اس خفیف» پس از احضار و بازجویی‌های مکرر و بازداشت، خبر داده‌ بود.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG