لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

هکرهای روس مدارک مربوط به انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا را «ربوده و دستکاری کرده‌اند»


بازرس ویژه رابرت مالر (جلو) در این تصویر از ژوئن ۲۰۱۷
بازرس ویژه رابرت مالر (جلو) در این تصویر از ژوئن ۲۰۱۷

دفتر بازرس ویژه پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرده‌است که هکرهای روسی، با هدف بی‌اعتبار کردن تحقیقات مربوط به «دخالت روسیه در انتخابات»، برخی شواهد و مدارک را «ربوده و دستکاری کرده‌اند».

در پرونده‌ای که دهم بهمن ماه جزئیات آن علنی شده، دادستان‌ها گفته‌اند که یک حساب کاربری در توئیتر که ۲۲ اکتبر فعال شده، مدعی‌ست برخی از مدارک را هک کرده‌است. این مدارک مربوط به شرکتی می‌شود که متهم است هزینه تبلیغات روسیه برای دخالت در روند انتخابات را تامین می‌کرد.

دفتر بازرس رابرت مالر می‌گوید حساب کاربری توئیتری که ۲۲ اکتبر ایجاد شده، مدعی‌ست کپی مدرکی که به شرکت مدیریتی و مشاوره «کنکورد» ارائه شده را ربوده‌است.

مدارک ارائه‌شده در دادگاه، از حساب کاربری مذکور در توئیتر نقل کرده است که «ما موفق شده‌ایم با هک کردن سرور روسی که دربرگیرنده اطلاعاتی از پرونده یک ترول روسی‌ست، به پایگاه داده‌های تحقیقات بازرس ویژه [رابرت] مالر دسترسی پیدا کنیم».

دادستانی اما افزوده است اطلاعاتی که این حساب کاربری در توئیتر منتشر کرده «دستکاری شده‌اند و در راستای کارزار انحراف افکار عمومی، برای بی‌اعتبار کردن تحقیقات جاری در مورد دخالت روسیه در سیستم سیاسی ایالات متحده، منتشر شده‌است».

هیئت منصفه‌ پرونده «دخالت روسیه در انتخابات آمریکا»، در بهمن ماه سال ۱۳۹۶، علیه ۱۳ شخص حقیقی و سه شرکت روسی در ارتباط با این پرونده، اعلام جرم کرده بود، که شرکت «کنکورد» نیز در میان آن‌ها بود.

در کیفرخواست بهمن ماه سال پیش گفته شده بود یک شرکت اینترنتی که هدفش «ترویج اختلاف در سیستم سیاسی آمریکا، از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ بوده است» دست به انتشار «اطلاعات نامطلوبی علیه شماری از نامزدها» زده‌است. در ادامه تصریح شده بود که «اقدامات آنها حمایت از کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و بی‌اعتبار کردن هیلاری کیلینتون را شامل شده است».

این شرکت اینترنتی به‌دلیل فعالیت‌ها و اقداماتش به «ترول فکتوری» یا «کارخانه هیولا» مشهور بود و اطلاعاتی گمراه‌کننده را در وبلاگ‌ها، چت‌روم‌ها و بخش‌های نظرات وب‌سایت‌های خبری منتشر می‌کرد. شرکت «کنکورد» متهم به تامین هزینه این اقدامات است.

روسیه اتهام دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده‌است. دونالد ترامپ هرگونه ارتباط کارزار خود با دولت روسیه را رد کرده و در مواردی نیز تحقیقات مربوطه را «تصفیه حساب سیاسی» توصیف کرده‌است.

اروپای آزاد، رویترز، اسوشیتدپرس، رادیو فردا|ت|خ
XS
SM
MD
LG