لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۱

ناهید بهروزی، شهروند بهائی، به «ترویج اعتقادات» متهم شد


ناهید بهروزی دوشنبه هشتم مرداد توسط مأموران وزارت اطلاعات در شهرک بنفشه کرج بازداشت شد
ناهید بهروزی دوشنبه هشتم مرداد توسط مأموران وزارت اطلاعات در شهرک بنفشه کرج بازداشت شد

رادیوفردا مطلع شده ناهید بهروزی، شهروند بهائی که سه روز پیش در کرج بازداشت شد، به «ترویج دیانت بهائی» متهم شده است.

منابع نزدیک به خانوادهٔ خانم بهروزی روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد به رادیوفردا گفتند این اتهام «از ابتدا و از طرف مسئولان قضائی در حکم بازداشت خانم بهروزی درج نشده بود و مأموران امنیتی در زمان بازداشت آن‌ را ثبت کرده‌اند».

از سوی دیگر با وجود گذشت سه روز از بازداشت این شهروند مسئولان امنیتی و قضائی از دسترسی او به «داروها و وسایل مورد نیاز» او جلوگیری کرده‌اند.

رادیوفردا روز دوشنبه هشتم مرداد خبر داد مأموران امنیتی با ورود به منزل خانم بهروزی در شهرک بنفشه کرج او را بازداشت کرده‌اند.

چهار مأمور وزارت اطلاعات «به بهانهٔ تغییر شماره اشتراک جک پارکینگ» وارد محوطهٔ ساختمان و پس از آن با ارعاب و تهدید وارد واحد مسکونی خانم بهروزی شده‌اند.

به گفتهٔ منابع آگاه، مأموران وزارت اطلاعات نه تنها «تمام مدارک و اسناد مالی و شخصی، مدارک پزشکی ناهید بهروزی، وسائل الکترونیکی و کتب مذهبی» را ضبط کرده‌اند بلکه نمادها و تصاویر مذهبی داخل منزل را نیز تخریب کرده‌اند.

فشار بر پیروان آئین بهائی در ماه گذشته نیز ادامه داشته است؛ نیروهای امنیتی در این ماه یک شهروند بهائی را در شهر ماکو در استان آذربایجان غربی بازداشت کردند و دادگاه دو شهروند بهائی دیگر نیز در بابل برگزار شد.

رادیوفردا در گزارش‌های قبلی خود به محرومیت‌های جدید بهائیان از جمله محدودیت‌ در خاکسپاری در آرامستان بهائیان در تهران، پلمب مغازه‌های این شهروندان و اخراج از مشاغل اشاره کرده و نوشته بود که با شروع اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» دور جدیدی از سرکوب شهروندان بهایی در ایران آغاز شده است.

جمهوری اسلامی آیین بهائی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی بارها بهائیان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌ و کار علیه آن‌ها صادر کرده‌‌اند.

جاوید رحمان در مقام گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گزارش مفصلی که روز یکم مرداد منتشر کرد نوشته بود که از دهه ۱۳۶۰ به این سو، بهائیان در ایران «با نیت نسل‌کشی هدف قرار گرفته‌اند و آزار و اذیت و حملات علیه اقلیت‌های مذهبی، قومی و زبانی و مخالفان سیاسی بدون مجازات عوامل آن ادامه یافته است.»

XS
SM
MD
LG