لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

پزشکیان و نارندرا مودی بر اجرای توافقات درباره بندر چابهار تاکید کردند


مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران در حاشیه اجلاس بریکس در کازان روسیه با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار و گفت‌وگو کرد.

مسعود پزشکیان روز سه‌شنبه اول آبان ماه در دیدار با نارندرا مودی با اشاره به اینکه عضویت ایران و هند در بریکس زمینه مناسبی برای تقویت بیش از پیش روابط و همکاری‌های دو کشور در راستای تامین منافع متقابل است، بر ضرورت اجرای توافقات دو کشور درباره بندر چابهار تاکید کرد.

دو طرف با اشاره به اینکه امضای قرارداد بلندمدت بندر چابهار یک نقطه عطف مهم در روابط دوجانبه است، بر اهمیت این پروژه برای بازسازی و توسعه افغانستان و تقویت پیوندهای تجاری و اقتصادی با آسیای مرکزی تأیید کردند.

هند و ایران در تاریخ ۲۴ اردیبهشت تنها چند روز پیش از مرگ رئیسی، یک قرارداد ۱۰ ساله برای بهره‌برداری از بندر چابهار امضا کردند.

وزیر مسکن و شهرسازی ایران و وزیر کشتیرانی هند این قرارداد ۱۰ ساله را برای تجهیز و توسعه بندر چابهار، واقع در جنوب شرقی ایران و ساحل دریای عمان امضا کردند.

در واکنش به این اقدام هند، ایالات متحده اعلام کرد شرکت‌های هندی سرمایه‌گذار در ایران، در خطر تحریم شدن توسط آمریکا قرار دارند.

این قرارداد برای توسعه تجارت هند اهمیت فراوانی دارد چرا که با دور زدن بنادر پاکستان می‌تواند به مسیر مهم انتقال کالاهای هند به افغانستان و آسیای میانه بدل شود.

هند از سال‌ها پیش عملیات توسعه این بندر را آغاز کرده بود ولی تحریم‌های آمریکا علیه کشورها و شرکت‌های طرف قرارداد با ایران باعث شده بود این طرح به کندی پیش برود.

نخست وزیر هند در توییتی به زبان فارسی در شبکه اجتماعی ایکس، از گفت‌وگوهای خود با مسعود پزشکیان درباره تعمیق روابط دو جانبه و گسترش روابط دو کشور خبر داده است.

این اولین دیدار مسعود پزشکیان در مقام ریاست جمهوری ایران با نخست وزیر هند است.

هر دو رهبر توافق کردند که همکاری‌های خود را در مجامع چندجانبه، از جمله بریکس و سازمان همکاری شانگهای ادامه دهند.

ائتلاف بریکس، یک سازمان بین‌دولتی متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، است که سال اول ژانویه سال میلادی جاری چهار عضو جدید مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی را به جمع خود افزود.

ایران پیشتر و تحت ریاست هند توانست به سازمان همکاری شانگهای نیز بپیوندد.

شراکت هند و ایران در بخش‌های مختلف، به‌ویژه در زمینه‌های ارتباطی، در دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی گسترش یافت و هر دو کشور در همکاری‌های زیرساختی، به‌ویژه پروژه چابهار و کریدور حمل و نقل شمال-جنوب ،کریدور تجاری چندوجهی ۷۲۰۰ کیلومتری که روسیه را از طریق بنادر ایران به هند متصل می‌کند، سرعت بخشیدند.

بیانیه دفتر نخست وزیری هند همچنین اعلام کرده است که دو طرف درباره تحولات منطقه‌ای و وضعیت خاورمیانه با یکدیگر گفتگو کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه، آقای مودی با ابراز نگرانی عمیق خود نسبت به گسترش درگیری‌ها، بار دیگر درخواست هند برای کاهش تنش‌ها را تکرار کرده و بر حفاظت از غیرنظامیان و نقش دیپلماسی در حل و فصل مناقشات تأکید کرده است.

XS
SM
MD
LG