لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

نصرالله می‌گوید در صورت آتش‌بس در غزه، ما هم آتش‌بس می‌دهیم


دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید گروه افراطی حماس به نمایندگی از خود و همچنین کل «محور مقاومت» برای رسیدن به آتش‌بس در جنگ غزه مذاکره می‌کند.

آمریکا و کشورهای اروپایی حماس و حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند، اما آنها در کنار شبه‌نظامیان دیگری در کشورهای خاورمیانه گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به شمار می‌آیند و از سوی ایران و متحدانش «محور مقاومت» خوانده می‌شوند.

حسن نصرالله در یک سخنرانی تلویزیونی که روز چهارشنبه ۲۰ تیر به بهانه مراسم تشییع یکی از اعضای کشته‌شده حزب‌الله پخش شد، تأکید کرد این گروه با هرآنچه که حماس موافقت کند، موافق خواهد بود.

او افزود که اگر توافق آتش‌بس در غزه به سرانجام برسد، گروه حزب‌الله نیز «بدون بحث و صرف‌نظر از هر توافق یا مکانیسم یا مذاکره جداگانه» اعلام آتش‌بس خواهد کرد.

دبیرکل حزب‌الله در عین حال هشدار داده است که این گروه از جنگ با اسرائیل نمی‌ترسد و برای آن آماده است و شاهد آن را شلیک راکت‌ها و پهپادهای بیشتر به شمال اسرائیل در هفته‌های اخیر دانست.

آمریکا و فرانسه در هفته‌های اخیر و در پی شدت گرفتن حملات متقابل اسرائیل و حزب‌الله، تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدن به توافقی را در پیش گرفته بودند که مانع از بروز جنگ تمام‌عیار میان طرفین شود.

در پی حمله حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته که باعث آغاز تهاجم نظامی گسترده اسرائیل به نوار غزه شد، درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در امتداد مرزهای دو کشور در حدود ۹ ماه اخیر تقریباً بدون وقفه ادامه داشته است.

در این مدت حملات هوایی اسرائیل به مواضع و نیروهای این گروه هم در لبنان و سوریه تشدید شده است.

بر اثر تبادل آتش میان طرفین، علاوه بر کشته شدن صدها لبنانی و ده‌ها اسرائیلی، ده‌ها هزار تن از مردم لینان و اسرائیا در دو سمت مرز مجبور به تخلیه خانه‌ها و ترک کردن این مناطق شده‌اند.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد به یک پایگاه حزب‌الله در منطقه جنتا در جنوب لبنان حمله هوایی کرده و سیستم دفاع هوایی این گروه را هدف قرار داده است.

این در حالی است که روز سه‌شنبه حزب‌الله تأیید کرد یکی از اعضایش به نام یاسر نمر قرنبش در حمله پهپادی اسرائیل در سوریه کشته شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد او از محافظان سابق حسن نصرالله بود و شبکه العربیه او را از اعضای ارشد حزب‌الله معرفی کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع امنیتی اعلام کرد که قرنبش یک عضو میان‌رده حزب‌الله بود که در «انتقال سلاح» برای این گروه نقش داشت.

ارتش اسرائیل همچنین روز چهارشنبه خبر داد که تانک‌ها و توپخانه‌اش اهداف ارتش سوریه در بلندی‌های جولان را هدف قرار داده است.

روز سه‌شنبه در پی حملات راکتی حزب‌الله به ارتفاعات جولان که توسط اسرائیل اشغال شده است، دو شهروند اسرائیلی که زن و شوهر بودند، کشته شدند.

اسرائیل ارتش سوریه را مسئول تحرکاتی دانسته که در قلمروی این کشور رخ می‌دهد و گفته است اجازه نقض حاکمیت خود را نمی‌دهد.

در همین حال وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد «۶۰ درصد» از شبه‌نظامیان گروه حماس در نتیجه حملات ۹ ماه گذشته اسرائیل به نوار غزه کشته یا زخمی شده‌اند.

یوآو گالانت در سخنانی در پارلمان اسرائیل همچنین گفته است که ارتش این کشور اکثر ۲۴ گردانی را که شاخه نظامی حماس در آغاز جنگ در اختیار داشت، متلاشی کرده است.

XS
SM
MD
LG