لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

توافق پوتین با کره شمالی؛ دبیرکل ناتو بر هم‌سویی بیشتر کشورهای دموکراتیک تأکید کرد


یِنس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو
یِنس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

در پی امضای توافق‌نامه «مشارکت جامع راهبردی» میان کره شمالی و روسیه در جریان سفر ولادیمیر پوتین به پیونگ یانگ، دبیرکل ناتو گفت این پیمان نشان حمایت متقابل قدرت‌های مستبد از یکدیگر است.

ینس استولتنبرگ چهارشنبه ۳۰ خرداد در اتاوا گفت پیمان امضا شده بین رهبران روسیه و کره شمالی حاکی از هم‌سویی فزاینده میان حکومت‌های اقتدارگراست و تأکیدی بر اهمیت وجود جبهه متحد حکومت‌های دمکراتیک (در مقابل مستبدین).

آقای استولتنبرگ افزود: «باید آگاه باشیم که رژیم‌های تمامیت‌خواه بیش از گذشته در حال هم‌سویی هستند و اکنون به گونه‌ای از یکدیگر حمایت می‌کنند که تا پیش از این شاهد آن نبودیم.»

او افزود: «وقتی هم‌سویی رژیم‌های تمامیت‌خواه بیشتر می‌شود؛ رژیم‌هایی مانند کره شمالی، چین، ایران و روسیه، اهمیت بیشتری دارد که ما هم به عنوان کشورهای معتقد به آزادی و دموکراسی هم‌سو باشیم.»

دبیرکل ناتو چهارشنبه در پی دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت جنگ روسیه در اوکراین توسط چین، کره شمالی و ایران پشتیبانی می‌شود؛ سه کشوری که خواهان شکست اتحاد غربی هستند.

توافق‌نامه «مشارکت جامع راهبردی» که چهارشنبه در پی مذاکرات ولادیمیر پوتین با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در پیونگ یانگ امضا شد، تأکید کرده که دو کشور در صورت «تجاوز به یکی از دو کشور»، باید به دیگری کمک نظامی کنند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در مورد توافق گفت تجاوز به یکی از دو کشور، کشور دیگر را نیز به حالت جنگی ارتقا خواهد داد و باید تمامی ابزاری را که در اختیار دارد، «بدون تأخیر» در ارائه «کمک نظامی و سایر کمک‌ها» به کشور دیگر ارائه کند.

با این حال، توافق تأکید کرده که چنین سطحی از همکاری باید سازگار با قوانین هر دو کشور و ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد باشد که «حق دفاع از خود» را برای هر کشور عضو سازمان ملل به رسمیت شناخته است.

کیم جونگ اون گفت این توافق «قوی‌ترین معاهده‌ای است» که تاکنون بین کشورش و روسیه امضا شده است.

آقای پوتین که برای نخستین بار در ۲۴ سال حضورش در کادر رهبری روسیه به کره شمالی سفر کرده، سند تهیه‌شده برای پیمان راهبردی را «بنیادین» نامید و گفت این سند «اساس روابط روسیه و کره شمالی برای سال‌های آینده خواهد بود».

ولادیمیر پوتین در زمان امضای سند گفت آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو به اوکراین سامانه‌های دوربرد با دقت بالا، هواپیماهای اف-۱۸ و سایر تسلیحات و تجهیزات جنگی داده‌اند تا برای «تجاوز به خاک روسیه» استفاده شود.

این در حالی است که آمریکا این هفته اعلام کرد کره شمالی ده‌ها موشک بالیستیک و بیش از ۱۱ هزار کانتینر مهمات به روسیه فرستاده تا در جنگ ارتش روسیه در اوکراین استفاده شود.

روسیه از ۲۸ ماه پیش به چهار استان اوکراین حمله کرده و بخش‌های وسیعی از این استان‌ها را در کنترل دارد و با «انضمام» این مناطق، مقامات رسمی مورد نظر خود را در آن مناطق گمارده است.

رئیس‌جمهور روسیه در روز آغاز سفر رسمی خود به کره شمالی نیز در یادداشتی در نشریه رسمی ارگان حزب حاکم کره شمالی متعهد شد که مسکو از تلاش پیونگ یانگ «در دفاع از منافع کره شمالی» علی‌رغم «فشار، باج‌خواهی و تهدیدهای نظامی آمریکا» حمایت کند.

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در شهر پیونگ یانگ با یک خودروی لوکس روسی، کیم جونگ اون را در پایتخت کشورش به گردش برد.

این رفتار مهمان در کشور میزبان یک امر معمول نیست و احتمالاً نشانی از این است که مهمان تا حد صاحب‌خانه بودن، خود را با میزبان صمیمی می‌داند.

آن‌دو پس از یک پیاده‌روی نسبتاً طولانی نیز در یک کنسرت موسیقی شرکت کردند.

سفر رئیس‌جمهور روسیه به کره شمالی پنجشنبه با رفتن او به سوی ویتنام به پایان می‌رسد. دیدار از هانوی نیز پیشاپیش مقامات آمریکا را نسبت به نزدیکی ویتنام با روسیه ناخشنود کرده است.

افزایش نگرانی هسته‌ای

آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک کره شمالی در سال‌های اخیر تهدیدی برای کره جنوبی و ژاپن توصیف شده و سئول و توکیو را به همکاری نزدیک‌تر با غرب متمایل کرده است.

روسیه نیز مانند کره شمالی یک قدرت هسته‌ای است. اظهاراتی که آقای پوتین در خصوص توان هسته‌ای کشورش و انتقال برخی جنگ‌افزار هسته‌ای به خاک کشورهای متحد مسکو، مانند بلاروس، بیان کرده، در غرب به عنوان تهدید هسته‌ای تعبیر و موجب نگرانی شده است.

دبیرکل ناتو گفت پیمان آتلانتیک شمالی نگران پشتیبانی روسیه از ادامه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات کره جنوبی نیز در حال بررسی نتایج دیدار آقای پوتین از پیونگ یانگ و اثرات آن هستند.

سخنگوی وزارت خارجه سئول از امضای پیمان روسیه و کره شمالی ابراز «تأسف» کرد و آن را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانست.

ینس استولتنبرگ چهارشنبه در یک میزگرد در کانادا گفت نزدیکی فزاینده بین روسیه و کره شمالی اهمیت همکاری ناتو با متحدان خود در آسیا و اقیانوسیه را بیشتر می‌کند و برای همین است که رهبران استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و کره جنوبی به نشست سران ناتو در ماه آینده در واشینگتن دعوت شده‌اند.

آقای استولتنبرگ گفته است که دیدار آتی سران ناتو در پایتخت آمریکا باید همکاری این ائتلاف با چهار کشور یادشده در خاور دور و اقیانوسیه را تقویت کند.

دبیرکل ناتو در اتاوا این را نیز گفت که انتظار دارد کانادا هدف پیمان آتلانتیک شمالی را که اختصاص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی هر عضو ناتو به امور دفاعی است، محقق کند.

کانادا تا کنون حدود ۱.۳۷ درصد از تولید ناخالص ملی را به هزینه‌های نظامی اختصاص داده و در نظر دارد تا شش سال دیگر از ۱.۷۶ درصد از تولید ناخالص داخلی برای هزینه‌های نظامی استفاده کند. این رقم تا ۲ درصد مورد نظر ناتو فاصله دارد.

به گفته دبیرکل ناتو، اعضای پیمان نگران توازن مالی خود هستند و باید برای بهداشت و آموزش هزینه کرده و قادر به حفظ صلح باشند.

با استفاده از: خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس، اسپوتنیک؛ ف.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG