لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

ناتو همکاری‌ نظامی سه کشور با روسیه را محکوم کرد؛ ایران واکنش نشان داد


رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، همکاری‌های نظامی بلاروس، کره شمالی و ایران با روسیه را محکوم کردند.

بر اساس بیانیه روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه ناتو که در هفت‌وپنجمین سال برپایی آن در نشست واشینگتن به تصویب رسید، همکاری‌های نظامی-فنی ایران و کره شمالی با روسیه تأثیرات جدی بر امنیت حوزه اروپا و آتلانتیک دارد و کنوانسیون عدم اشاعه تسلیحات را تضعیف می‌کند.

در این بیانیه آمده که همکاری‌های نظامی- فنی ایران با روسیه خطر تشدید چشمگیر اوضاع را به‌دنبال دارد.

ناتو تأکید کرده که ایران و کره شمالی با حمایت نظامی مستقیم از روسیه، از جمله دادن مهمات، موشک و پهپاد به مسکو، «به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین دامن می‌زنند».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه به این بیانیه واکنش نشان داد و ادعای کمک نظامی تهران به روسیه در جنگ اوکراین را «بی‌پایه‌ و اساس و مردود» خواند.

ناصر کنعانی مدعی شد آنچه در اوکراین شاهد هستیم «نتیجه سیاست‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا است».

او بار دیگر ادعا کرد که ایران «هرگز» در جنگ اوکراین پهپادی در اختیار روسیه قرار نداده و کماکان بر حل‌وفصل سیاسی این بحران و برقراری صلح پایدار تاکید دارد.

در پی تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، مسکو هدف شدیدترین رژیم تحریمیِ تنبیهی جهان قرار گرفت.

به‌دنبال این تحریم‌ها،‌ روسیه برای تأمین تسلیحات مورد نیاز خود در جنگ اوکراین به کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران روی آورده است.

تهران متهم است که صدها فروند پهپاد شاهد-۱۳۶ برای جنگ روسیه در اوکراین تحویل مسکو داده و همچنین در مظان این اتهام است که چندی پیش به روسیه پیشنهاد کرده بود پهپاد انفجاری دوربرد تازه‌ای از سری شاهد ۱۰۷ به آن کشور بفروشد.

طی دو سالی که از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌گذارد، تهران ابتدا هر گونه فروش تسلیحات از جمله پهپاد به روسیه را انکار می‌کرد ولی بعد مدعی شد که این تسلیحات را قبل از آغاز جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.

با این حال، دولت و ارتش اوکراین بارها اسناد و مدارک استفاده از پهپادهای ایرانی،‌ از جمله پهپاد نوع «شاهد»، برای حمله به خاک این کشور را منتشر کرده‌اند.

آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا و بریتانیا در یک‌سال اخیر تحریم‌های بیشتری علیه تهران به‌دلیل فروش پهپادها و سایر تسلیحات نظامی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اعمال کرده‌اند.

حکومت کره شمالی نیز متهم شده که انواع موشک در اختیار روسیه قرار داده است تا در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

رهبران پیونگ یانگ و مسکو به تازگی یک توافق نظامی امضا کردند که شامل کمک هر یک از دو کشور به طرف دیگر در صورت وقوع حمله نظامی است.

بر اساس بیانیه ناتو، رسانه‌های ایران و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/س.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG