لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

۴۴ درصد از مساحت کل تالاب‌های ایران خشک شده است


تصویری از تالاب هورالعظیم که به گفته مقام‌های سازمان محیط زیست ۷۰ درصد از آن آبگیری شده است.
تصویری از تالاب هورالعظیم که به گفته مقام‌های سازمان محیط زیست ۷۰ درصد از آن آبگیری شده است.

یک مقام سازمان محیط زیست ایران اعلام کرد که ۶۰ تالاب کشور که حدود ۴۴ درصد از مساحت کل تالاب‌های ایران، را شامل می‌شوند، خشک شده‌اند.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا که روز جمعه ۱۱ خرداد منتشر شد، معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست، از شناسایی ۱۰۵ تالاب در کشور به وسعت سه میلیون هکتار خبر داد اما گفت که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از این تالاب‌ها، که نزدیک به ۴۴ درصد از وسعت مجموع تالاب‌های ایران را شامل می‌شود، خشک شده است.

به گفته مسعود باقرزاده، این مساحت شامل ۶۰ تالاب می‌شود، گرچه درصد خشک شدن این تالاب‌ها متفاوت است.

در سال‌های اخیر بسیاری از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌های حیاتی ایران در معرض خشک شدن قرار گرفته یا خشک شده‌اند، که علاوه بر خشکسالی، آن چه مدیریت و استفاده نادرست از منابع آبی موجود عنوان شده، به این روند دامن زده است.

در این زمینه معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها سازمان محیط زیست گفته است که به طور مثال تالاب جاموزیان ۱۰۰ درصد، تالاب گاو‌خونی حدود ۹۰ درصد، تالاب ارومیه ۷۰ درصد و تالاب گندمان ۲۰ درصد خشک شده‌اند.

در فروردین ماه سال گذشته معصومه ابتکار، رئیس وقت سازمان محیط زیست ایران، از مرگ تالاب‌های بختگان، جازموریان و گاوخونی خبر داده بود.

بنا بر اظهارات معاون وقت سازمان محیط زیست در سال ۹۲، یعنی زمانی که دولت حسن روحانی کار خود را آغاز کرد، ۴۰ تالاب ایران بین ۲۰ تا ۴۰ درصد خشک شده بودند.

مقام‌های دولت حسن روحانی در سال‌های گذشته از برنامه‌های دولت برای احیای تعدادی از تالاب‌ها از جمله تالاب هورالعظیم خبر داده‌اند و اکنون نیز مسعود باقرزاده خبر داده است که ۷۰ درصد از این تالاب آبگیری شده است.

از جمله اتهاماتی که مقام‌های دولت کنونی متوجه دولت محمود احمدی‌نژاد می‌کنند آن است که با هدف استخراج نفت، بخش‌هایی از این تالاب را خشک کرده بود.

به گفته مقام‌های سازمان محیط زیست همچنین سیاست‌های سدسازی در ترکیه «شرایط خطرناکی» برای تالاب هورالعظیم ایجاد کرده است.

تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق و در بخش‌هایی پایانی پایین‌دست رودهای دجله و فرات قرار دارد که از خاک ترکیه سرچشمه می‌گیرند.

خشک شدن این تالاب چه در ایران و چه در عراق، میزان وقوع طوفان‌های ریزگردی در خوزستان و استان‌های اطراف را افزایش داده است.

معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست همچنین گفته است که برای احیای تالاب‌های اصفهان مشکل تأمین آب وجود دارد و درباره استفاده از آب زاینده‌رود باید شورایی شامل وزیر نیرو و با حضور استانداران سه استان، ‌معاونان دستگاه‌ها و نماینده کشاورزان بالادست و پایین دست تصمیم بگیرند.

زاینده‌رود که از رودخانه‌های بزرگ ایران به‌شمار می‌آمد چندین سال است که با خشکی مواجه شده و درهمین حال درباره تقسیم آب این رودخانه بین کشاورزان چهارمحال بختیاری، اصفهان و همچنین نهادهای دولتی اختلاف وجود دارد.

اختلافاتی که بارها باعث برگزاری تجمع های اعتراضی در استان‌های اصفهان و چهار محال و بختیاری شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری های ایلنا، ایسنا و رادیوفردا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG