لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

نتانیاهو: قتل خاشقجی وحشتناک بود اما حفظ ثبات عربستان برای رویارویی با ایران مهم‌تر است


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

به گفته نخست وزیر اسرائیل، قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی که توسط تیم های ترور سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول مثله شد، «یک رخداد وحشتناک» بوده که باید با شجاعت مورد رسیدگی قرار گیرد اما «حفظ ثبات عربستان به خاطر رویارویی با ایران، مهم تر است».

به گزارش جروزالم پست، بنیامین نتانیاهو این نخستین اظهار نظر آشکار خود را جمعه ۱۱ آبان، در نشست سران چند کشور اروپایی بیان کرد.

یک روز پیش از سخنان علنی نتانیاهو، روزنامه واشینگتن پست، که جمال خاشقجی دیدگاههای خود را در آن منتشر می کرد، نوشته بود که نخست وزیر اسرائیل بعد از گرفتار شدن عربستان در ماجرای قتل خاشقجی، در تماس با عبدالفتاح سیسی، رییس جمهوری مصر، خواهان تلاش مشترک در برابر کاخ سفید برای حفظ ثبات عربستان شد؛ مقامات اسرائیل درستی گزارش واشینگتن پست را تایید کردند.

بنیامین نتانیاهو که برای شرکت در نشست سران چند کشور اروپایی به وارنا در بلغارستان رفته، جمعه افزود، «ایران، خطر اصلی است» و «باید تلاش شود تا ایران نتواند اقدامات خصمانه ای را مانند آنچه که در هفته های گذشته می خواست عملی کند، انجام دهد».

وی روشن کرد که منظورش «توطئه های تروریستی ایران» در پاریس و نیز کپنهاگ بوده، و برای دومین بار در کمتر از یک روز، تایید کرد که کشورش عامل «کشف» این نقشه ها برای اروپا بوده است.

شیخ خالد بن حمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، از سخنان نتانیاهو در مورد حفظ ثبات سعودی استقبال کرد.

شیخ حمد در توییتر خود نوشت، «آقای نتانیاهو موضع روشنی در مورد اهمیت حفظ ثبات منطقه و نقش عربستان در دستیابی به این ثبات دارد».

همچنین به گزارش رویترز، پیش از نخست وزیر اسرائیل، یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی و دولتمرد نزدیک به نتانیاهو نیز جمعه در یک مصاحبه رادیویی در کشورش گفت، با وجود «جنایت نفرت انگیز» در مورد روزنامه نگار سعودی، توجه اسرائیل بیشتر متوجه تقویت مناسبات با کشورهای عربی علیه ایران است و ثبات عربستان در حفظ ثبات منطقه اهمیت دارد.

مقامات ارشد اسرائیل در یک ماهی که از قتل خاشقجی می گذرد، در باره این جنایت که حاکمیت سعودی را با تنگنا روبرو کرده، سکوت کرده بودند. دولت سعودی قتل را به افراد «خودسر» نسبت داده و هر گونه تلاش برای ربط دادن ولیعهد سعودی به این قتل را قویا محکوم کرده است.

دولتمردان و فرمانده ارتش اسرائیل در دوره اخیر با خشنودی تاکید داشتند که مناسبات کشورشان با برخی دولت های مهم عربی منطقه، بر اثر «نگرانی مشترک» از ایران، «بهبود یافته است». از زمان ولایتعهدی شاهزاده محمد بن سلمان، گزارش های بیشتری در مورد نزدیکی پشت پرده عربستان و اسرائیل منتشر شده بود.

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی چند هفته پیش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت برجام، توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی، با همه بدی، «یک مزیت داشت؛ نزدیک شدن غیر قابل باور کشورهای عرب به اسرائیل».

وزیر انرژی اسرائیل نیز پیش تر گفته بود کشورش به احترام این کشورها، جزییات روابط پشت پرده با آنها را اعلام نمی کند.

این احتمال می تواند مطرح باشد که قتل خاشقجی واحتمال تزلزلی که در حاکمیت عربستان ایجاد شده، به فرصتی مناسب برای آشکار شدن مناسبات اسرائیل و کشورهای خلیج فارس مبدل شده باشد.

نتانیاهو سوم آبان در نخستین سفر یک رهبر اسرائیل به سلطان نشین عمان در ۲۲ سال گذشته، به مسقطرفت و با سلطان قابوس دیدار کرد؛ چند روز بعد از آن نیز ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، رسما به عمان دعوت شد.

رسانه های اسرائیل به نقل از الشرق الاوسط جمعه ۱۱ آبان خبر دادند که نتانیاهو به احتمال زیاد در «آینده نزدیک» به یک کشور دیگر خلیج فارس سفر می کند؛ بحرین یا امارت در گمانه زنی ها مطرح شده است.

ایوب قرا، وزیر ارتباطات و میری رگو، وزیر ورزش اسرائیل نیز این هفته دیدارهای جداگانه از امارات انجام دادند.

XS
SM
MD
LG