لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

وزیر دفاع آمریکا خواستار تحقیقات کامل عربستان درباره مرگ خاشقجی شد


آقای متیس روز شنبه در یک نشست در منامه، پایتخت بحرین، هشدار داد که قتل جمال خاشقجی، امنیت منطقه را به خطر انداخته است.
آقای متیس روز شنبه در یک نشست در منامه، پایتخت بحرین، هشدار داد که قتل جمال خاشقجی، امنیت منطقه را به خطر انداخته است.

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که با وزیر خارجه عربستان در یک نشست بین‌المللی دیدار کرده و از او خواسته است تا تحقیقات جامع و مانعی درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، انجام دهد.

جیم متیس روز یکشنبه ششم آبان گفت که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، «اصلا» ضرورت شفاف بودن ریاض درباره مرگ جمال خاشقجی را «کتمان نکرد».

وزیر دفاع آمریکا جزئیاتی درباره محتوای مذاکرات روز شنبه خود با جبیر در بحرین ارائه نکرد ولی اظهار داشت به وزیر خارجه عربستان گفته است که «ما باید بدانیم چه اتفاقی رخ داده است».

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که دیدار این دو مقام رسمی نبوده و هر دو در نشست شام وزیران با هم صحبت کردند.

آقای متیس روز شنبه در یک نشست در منامه، پایتخت بحرین، هشدار داد که قتل این روزنامه‌نگار، امنیت منطقه را به خطر انداخته است.

وی گفت: «عدم پیروی کشورها از هنجارهای بین‌المللی و حاکمیت قانون، ثبات منطقه‌ای را در زمانی بر هم زده است که بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز است».

مقام‌های ترکیه می‌گویند یک تیم ۱۵ نفره سعودی روز دوم اکتبر، جمال خاشقجی ۵۹ ساله را که برای امور کنسولی خود به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود بر اساس یک طرح «از قبل برنامه‌ریزی شده»، شکنجه کرده و سپس او را به قتل رساندند و جسدش را قطعه قطعه کردند.

ریاض که در روزهای نخست مدعی بود این روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان به سلامت از کنسولگری خارج شده است، روز پنجشنبه هفته گذشته سرانجام پذیرفت که قتل وی برنامه‌ریزی شده بود.

ظرف سه هفته که از این اتفاق می‌گذرد موجی از محکومیت جهانی پیرامون قتل یاد شده به راه افتاده است، بویژه چهره محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، بسیار خدشه‌دار شده است چون پاره‌ای از تحلیلگران و سناتورهای آمریکایی، وی را مسئول این قتل می‌دانند.

ریاض این اتهام را رد کرده و خود آقای سلمان نیز این قتل را «شنیع» توصیف کرده است.

بسیاری از کشورهای جهان خواستار پاسخگویی شفاف عربستان به این حادثه شده‌اند و مقام های آنکارا نیز درخواست استرداد متهمان، اعلام محل جسد خاشقجی و شناسایی هویت آمر یا آمران قتل وی را مطرح کرده‌اند.

عربستان که می‌گوید ۱۸ نفر به این اتهام دستگیر شده‌اند روز شنبه درخواست استرداد آنها به ترکیه را رد کرد.

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داده که سرمایه‌گذاران خارجی در هفته منتهی به روز ۲۵ اکتبر ۶۲۴ میلیون دلار (دو میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال سعودی) از سهام خود را در بورس عربستان فروخته اند.

با این حال فروش سهام توسط خارجی‌ها نسبت به هفته قبل از آن آهنگ کندتری داشته است. در هفته پیش از آن، بیش از چهار میلیارد ریال سعودی سهام از سوی سرمایه‌گذاران خارجی فروخته شد.

بورس عربستان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از هشت درصد از ارزش خود را از دست داده است. بیشترین این کاهش طی سه هفته گذشته رخ داد که قتل جمال خاشقجی به تیتر یک رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسه و رویترز/ ک.ر
XS
SM
MD
LG