لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

واکنش نتانیاهو به اظهارات روحانی: نفرت‌برانگیز است


نخست‌وزیر اسرائیل به سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در جریان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، واکنش نشان داده‌است.

بنیامین نتانیاهو، پس از اظهارات آقای روحانی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته‌است «اسرائیل به‌خوبی بلد است در مقابل رژیم خونخوار ایران از خود دفاع کند».

او در عین حال افزوده است «سخنان نفرت‌برانگیز روحانی که از نابودی اسرائیل سخن می‌گوید بار دیگر ثابت کرد چرا جامعه جهانی باید به تحریم‌ها علیه رژیم تروریستی ایران که آن‌ها را نیز تهدید می‌کند، بپیوندد».

روز شنبه سوم آذر ماه، حسن روحانی در جریان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در تهران برگزار شد، مانند برخی دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در گذشته و حال، اسرائیل را «غده سرطانی» نامید و آن را «رژیم جعلی» توصیف کرد.

شبیه این سخنان را رهبران ارشد جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر آن نیز بارها تکرار کرده‌اند؛ اظهاراتی که عمدتا با انتقادهای گسترده‌ای در غرب روبه‌رو می‌شود.

جمهوری اسلامی، اسرائیل را به‌عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد. مقام‌های ایران، از جمله مقام‌های ارشد نظامی در مواردی این کشور را تهدید به «نابودی» کرده‌اند که البته با واکنش اسرائیل روبه‌رو شده‌است.

ارتش اسرائیل طی سال‌های گذشته به ده‌ها «هدف ایرانی سوری» در سوریه حمله کرده‌است. با وجود این‌که اسرائیل رسما مسئولیت بسیاری از آن‌ها را عهده نگرفته، اما رهبران آن تاکید کرده‌اند به هیچ‌وجه اجازه نخواهند داد، جمهوری اسلامی نفوذ خود را در نزدیکی مرزهای آن کشور گسترش دهد.

آقای نتانیاهو از منتقدان سرسخت توافق اتمی در دوره باراک اوباما با ایران بود و برای این‌که این توافق سر نگیرد نیز کارزار گسترده‌ای را انجام داد. توافق در زمان آقای اوباما شکل گرفت، اما در زمان دولت دونالد ترامپ برچیده شد؛ آن‌چه با استقبال دولت اسرائیل روبه‌رو شد.

ترامپ می‌گوید توافق اتمی جلوی فعالیت‌های «مخرب» ایران در منطقه و جهان، توسعه برنامه موشکی و مسائل دیگر را نگرفته و خواستار مذاکرات مجدد برای دستیابی به یک توافق «جامع‌تر» شده‌است. تهران با اشاره به خروج یک‌طرف واشینگتن از یک توافق چندجانبه و این‌که «نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد» هنوز با انجام چنین مذاکراتی موافقت نکرده‌است.

توئیتر، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG