لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

بنیامین نتانیاهو از آمادگی اسرائیل برای «اقدام بسیار قوی» در مرزهای لبنان خبر داد


گلوله‌باران یک روستای مرزی لبنان از سوی ارتش اسرائیل در واکنش به حملات گروه حزب‌الله
گلوله‌باران یک روستای مرزی لبنان از سوی ارتش اسرائیل در واکنش به حملات گروه حزب‌الله

نخست‌وزیر اسرائیل با بازدید از اردوگاه نظامی «قهرمان» در مرزهای این کشور با لبنان اعلام کرد اسرائیل برای اقدام «بسیار قوی» در شمال آماده است.

اظهارات روز چهارشنبه ۱۶ خرداد بنیامین نتانیاهو یک روز بعد از اظهارات مشابه رئیس ارتش اسرائیل بیان می‌شود.

هرتسی لوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، نیز پیشتر از آمادگی این کشور برای حمله به مرزهای لبنان در واکنش به تشدید حملات حزب‌الله خبر داده و گفته بود این کشور به تصمیم حمله به مناطق مرزی لبنان نزدیک می‌شود.

درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل که به موازات جنگ غزه در جریان است، در روزهای اخیر تشدید شده و نگرانی‌ها پیرامون رویارویی گسترده‌تر بین طرفین افزایش یافته است.

آقای نتانیاهو در ادامه گفت هر کس که فکر می‌کند می‌تواند به ما آسیب بزند و ما دست روی دست خواهیم گذاشت، اشتباه بزرگی کرده است: «ما برای یک اقدام بسیار قوی در شمال آماده‌ایم. ما به هر طریقی امنیت را به شمال باز می‌گردانیم».

بخش‌های وسیعی از شمال اسرائیل از آغاز این هفته در پی حملات راکتی حزب‌الله در آتش سوخت. گرما و خشکی هوا بر سرعت حریق ناشی از اصابت راکت‌ها و پهپادهای ارسالی از سوی حزب‌الله افزوده بود.

مقامات رسمی اسرائیل گفتند ابعاد حریق و خسارات ناشی از آن در روزهای گذشته «دو برابر» مزارع و کشتزارهای سوخته در جنگ سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب‌الله بوده است.

مسئولان پارک‌های جنگلی در شمال اسرائیل گفتند، صدها هکتار در آتش سوخت.

نیروی آتش‌نشانی اسرائیل برای جلوگیری از کشته شدن اعضای خود در برخی از مناطق که هدف پیاپی راکت‌اندازی‌ها و گسیل پهپادهای حزب‌الله بوده، مجبور شد با احتیاط زیاد به خاموش کردن آتش بپردازد که این موضوع اطفای حریق را به تأخیر انداخت.

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند بالگردهای ویژه آتش‌نشانی نیز به خاطر احتمال هدف قرار گرفتن از سوی حزب‌الله به کار گرفته نشدند.

در جریان این آتش‌سوزی‌ها، مردم از برخی نقاط دیگر شمال مانند بخش‌هایی از شهر نهاریا که تا کنون کمتر درگیر جنگ جاری بوده، تخلیه شدند.

با این حال، خانه‌ها و اماکن خصوصی و عمومی بسیاری روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته در کریات شمونا، مطولا و نهاریا در آتش سوخت.

بنی گانتس، عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل، سه‌شنبه در دیدار از شمال اسرائیل گفت «تا ماه سپتامبر» باید کار در این‌جا را به پایان برسانیم و از دست دادن یک سال دیگر، غیر قابل تحمل است. او توضیح بیشتری در باره این موعد اعلام نکرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، تیپ گولانی ارتش اسرائیل در روزهای اخیر برای احتمال جنگ با حزب‌الله تمرین کرده و همزمان ۱۳۰ جنگنده اسرائیلی در آسمان یونان درگیر رزمایشی برای کارزار احتمالی جنگ در لبنان بودند.

حملات متمادی حزب‌الله از نیمه مهرماه پارسال و هم‌زمان با آغاز جنگ غزه، باعث تخلیه ده‌ها هزار نفر از ساکنان دو طرف مرز شده است.

در حملات حزب‌الله، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، به خاک اسرائیل نیز تاکنون ۲۸ نفر از جمله ۱۸ سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند.

اسرائیل نیز حملات محدود و متقابلی به مواضع حزب‌الله داشته و تاکنون مرگ ۸۰ شهروند عادی و ۳۰۰ شبه‌نظامی گروه حزب‌الله لبنان در این حملات تأیید شده است.

آخرین جنگ گسترده اسرائیل و حزب‌الله به سال ۲۰۰۶ بر می‌گردد.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله به شبکه الجزیره گفته است این گروه به فکر گسترش جنگ نیست، اما در صورت وقوع جنگ تحمیلی، نبرد خواهد کرد.
او همچنین گفت حزب‌الله تا پایان جنگ غزه، ساکت نخواهد نشست.

آمریکا اعلام کرده که از جنگ اسرائیل و حزب‌الله حمایت نمی‌کند، اما اسرائیل حق دفاع از خود در برابر حملات این گروه نیابتی جمهوری اسلامی را دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی و رادیو فردا/د.خ.، ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG