لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

موج جدیدی از آوارگان در نتیجهٔ حملات سنگین اسرائیل به لبنان شکل گرفته است


آوارگان لبنانی پای پیاده راهی سوریه هستند
آوارگان لبنانی پای پیاده راهی سوریه هستند

سازمان ملل متحد می‌گوید همهٔ نزدیک به ۹۰۰ اردوگاه آوارگان لبنان پر شده‌‌ و بسیاری از کسانی که بر اثر حملات فزایندهٔ اسرائیل ناچار به ترک خانه‌هایشان شده‌‌اند، مجبورند شب را در خیایان‌ها و پارک‌ها به صبح برسانند.

رولا امین، از آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، جمعه ۱۳ مهرماه این موضوع را در جمع خبرنگاران اعلام کرد.

این مقام سازمان ملل همزمان از رایزنی با مقام‌های محلی لبنان با هدف یافتن و تخصیص مکان‌های تازه‌ای برای برپا کردن اردوگاه‌های جدید خبر داد و گفت برخی هتل‌ها و حتی باشگاه‌های شبانهٔ بیروت هم درهای خود را به روی آوارگان گشوده‌اند.

به‌گفتهٔ مقام‌های لبنانی، در یک سال گذشته بیش از یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از شهروندان این کشور آواره شده و دست‌کم دوهزار تن هم جان خود را از دست داده‌اند.

مسئولان لبنانی تأکید می‌کنند که گرچه این آمار، آوارگان و قربانیان کل یک‌ سال گذشته را دربرمی‌گیرد، اما بخش عمدهٔ آن مربوط به همین دو هفتهٔ اخیر است.

مسدود شدن جادهٔ اصلی بین لبنان و سوریه

در این میان، اسرائیل هم روز جمعه ۱۳ مهر جادهٔ ارتباطی اصلی لبنان و سوریه را به‌شدت بمباران و تا حد زیادی غیر قابل استفاده کرد؛ هرچند به‌گفتهٔ مقام‌های سازمان ملل متحد، هنوز گروهی از مردم با پای پیاده از این مسیر راهی سوریه هستند.

آمارهای این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد که قریب به ۶۰ درصد از ۱۸۵ هزار نفری که تاکنون خود را به سوریه رسانده‌اند، کودکان و نوجوانانی هستند که در مواردی حتی بدون پدر و مادرشان وارد این کشور شده‌اند.

متیو لوچیانو، مسئول دفتر سازمان بین‌المللی مهاجرت در لبنان، با اشاره به وضعیت آشفتهٔ این کشور، از بسته‌شدن راه‌ها و پر شدن ظرفیت اردوگاه‌ها ابراز نگرانی کرد و با تأکید بر این‌که بسیاری از مدارس هم به پناهگاه تبدیل شده‌، دربارهٔ عواقب و آثار این موضوع بر آموزش کودکان هم هشدار داد.

آقای لوچیانو همزمان به وضعیت نگران‌کنندهٔ گروهی دیگر از ساکنان لبنان اشاره کرد؛ کارگران خارجی‌ای که در خانه‌های شهروندان لبنانی مشغول کار بوده‌اند و حالا بلاتکلیف مانده‌اند.

این کارگران که بیشترشان هم زن هستند، معمولاً فاقد مدارک شناسایی و اقامتی معتبر هستند و به همین دلیل، از ترس بازداشت و اخراج، از مراجعه به آژانس‌های امدادرسانی و درخواست کمک هم امتناع می‌کنند.

بسیاری از این زنان اهل کشورهایی همچون سریلانکا و فیلیپین هستند و حتی عربی هم صحبت نمی‌کنند.

حملات پیاپی اسرائیل به لبنان و از جمله اطراف بیروت، همچنین باعث رها‌شدن و گرسنه و بی‌سرپناه‌ ماندن بسیاری از حیوانات خانگی هم شده؛ موضوعی که بسیاری را از احتمال روی آوردن این حیوانات به خوردن جنازه‌ها و انتشار بیماری‌های عفونی نگران کرده است.

گسترش مشکلات از لبنان به سوریه

مشکل دیگر این است که لبنانی‌های عازم سوریه‌ در این کشور هم الزاماً در امان نخواهند بود. طی روزها و هفته‌های اخیر، بر شدت و دفعات حمله‌های اسرائیل به خاک سوریه هم افزوده شده است.

رولا امین هشدار می‌دهد آوارگان لبنانی که از بمباران و گلوله‌باران می‌گریزند، با خستگی عمیق روحی و جسمی به سوریه می‌رسند و نیاز مبرمی به انواع حمایت دارند.

همهٔ این‌ها در حالی‌ رخ می‌دهد که عملیات زمینی و هوایی اسرائیل در لبنان همچنان ادامه دارد و هر روز از ساکنان بخش‌های بیشتری از این کشور می‌خواهد که خانه‌های خود را ترک کنند؛ از جمله ساکنان حدود ۳۵ روستا و شهرک در جنوب لبنان، که اسرائیل هشدار داده باید با ترک خانه‌های خود، به مناطق شمالی، دست‌کم ۶۰ کیلومتر دورتر از مرز، یعنی حتی به مراتب دورتر از رود لیتانی نقل‌مکان کنند.

XS
SM
MD
LG