لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

آغاز رقابت‌های انتخاباتی افغانستان 

شورای حقوق بشر سازمان ملل با تمدید تحقیقات در خصوص یمن موافقت کرد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه با رد اعتراض عربستان سعودی و یمن و با ۲۱ رای موافق در برابر ۸ رای مخالف ادامه تحقیقات در مورد وضعیت حقوق بشر در یمن را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز حامیان این قطعنامه از جمله کانادا و اتحادیه اروپا معتقدند فعالیت گروه کارشناسی که شورای حقوق بشر سال گذشته برای تحقیق در این زمینه تشکیل داد هنوز به پایان نرسیده ولی مخالفان قطعنامه ادعا می کنند که ادامه این تحقیقات بحران یمن را تشدید کرده و بی ثباتی در منطقه را افزایش می دهد.

گروه کارشناسی در گزارش خود که ماه گذشته به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه شد گفت حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن تلفات غیرنظامی سنگینی داشته و برخی از این حملات می تواند مصداق جنایت جنگی تلقی شود.

عربستان سعودی یافته های این گزارش را رد کرد.

ظریف: توافق هفت بانک مرکزی اروپا درباره ایجاد راهکار ویژه مالی برای ایران

وزیر خارجه ایران می گوید، هفت بانک مرکزی اروپا توافق کرده‌اند« راهکار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد و در آینده این راهکار را به موسسه تبدیل کنند».

محمد جواد ظریف روز جمعه، ۶ مهر، در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت که این راهکار در آینده نزدیک ایجادمی شود اما تشکیل موسسه ای که فراتر از ایران بتواند کار کند، ممکن است بیشتر طول بکشد.

وی به نقل از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که این راهکار ویژه فقط برای اروپا نیست، بلکه سایر کشورها و شرکت‌ها نیز برای همکاری با ایران می‌توانند پول را به این حساب واریز و هزینه‌های صادرات را از آن برداشت کنند.

آغاز رقابت‌های انتخاباتی افغانستان

روز جمعه ۶ مهر کارزار انتخاباتی افغانستان با وجود موج جدیدی از حملات خشونت آمیز و مرگبار در نقاط مختلف کشور و ادعاهای مربوط به تقلب آغاز شد.

بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از جمله ۴۱۸ زن در رقابت برای ۲۴۹ کرسی مجلس نمایندگان افغانستان شرکت خواهند کرد.

پوسترها و پلاکاردهای نامزدها در سطح کابل و شهرهای دیگر نصب شده اند.

به گفته میرزا محمد حق پرست سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دوره تبلیغات انتخاباتی روز ۲۶ مهر ماه به پایان خواهد رسید.

انتشار «عکس پنج مهاجم» حمله اهواز در وب‌سایت داعش

رسانه‌های داخل ایران از جمله خبرآن‌لاین روز جمعه گزارش دادند که گروه حکومت اسلامی، داعش، عکس «پنج مهاجم» اهواز را در نشریه اینترنتی خود منتشر کرده است.

در عکس پنج نفر که صورت خود را پوشانده‌اند و هویت‌شان مشخص نیست با اسلحه جلو پرچم سیاه‌رنگ داعش نشسته‌اند.

وب‌سایت خبری خبرآن‌لاین در توییتی دیگر در این باره نوشت: «داعش در شماره ۱۴۹ نشریه خود (النبأ) با انتشار تصاویری از تروریست‌های حمله اهواز، عاملان این حمله تروریستی را ۴ نفر از شهر اهواز با نام‌های مستعار ابواسامه، ابوفارس، ابوماریه و ابوصدیق و یک نفر غیراهوازی با نام مستعار ابوابراهیم الفارسی عنوان کرد.»

وب‌سایت خبری انتخاب نیز تصویری از این نشریه داعش منتشر کرده است که در آن ادعا شده است در حمله اهواز ۴۰ نفر جان باختند.

آمار منابع رسمی ایران از قربانیان حادثه اهواز ۲۴ نفر است.

هشدار جانشین فرمانده سپاه به عربستان و امارات در پی حادثه اهواز

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، روز جمعه در واکنش به حمله «تروریستی» و مرگبار اهواز، به عربستان سعودی و امارات متحده عربی هشدار داد که ایران عبور از خطوط قرمز خود را تلافی خواهد کرد.

خبرگزاری فارس به نقل از این مقام ارشد نظامی گفت: «اگر از خطوط قرمزمان عبور کنید، قطعاً از خطوط قرمز شما عبور خواهیم کرد و می‌دانید قدرت ملّت ایران، وقتی به صحنه عمل می‌آید چه طوفانی به‌ پا می‌کند.»

او خطاب به آمریکا هم گفت:‌ «به آمریکا هم هشدار می‌دهیم که دست از حمایت از تروریست‌ها بردارند؛ این برای آنان هم زیان‌بار خواهد بود.»

آقای سلامی چندمین مقام جمهوری اسلامی است که عربستان سعودی و امارات در کنار آمریکا را به طراحی و اجرای حمله به اهواز متهم کرده‌اند.

این هر سه کشور رسما اتهام ایران را رد کرده‌اند.

افزایش تعداد قربانیان اخیر مسمومیت الکل به ۱۲ نفر

در ادامه گزارش‌ها از مسمومیت ده‌ها تن در چند استان ایران با الکل متانول، خبرگزاری ایلنا ظهر روز جمعه از افزایش تعداد قربانیان این حادثه به ۱۲ نفر خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از پیرحسین کولیوند، رئیس ستاد پدافند غیر عامل وزارت بهداشت ایران، گفت: «تاکنون ۱۵۴ نفر مسموم و ۱۲ نفر بر اثر مصرف الکل متانول در کشور فوت شده‌اند.»

گزارش‌ها در این زمینه ظهر روز پنج‌شنبه، پنجم مهرماه، آغاز شد، با آمار مرگ شش نفر و مسمومیت حدود ۳۰ نفر.

اما این آمار از مسمومان در ۲۴ ساعت گذشته به بیش از ۱۵۰ تن رسیده است.

«مرگ چهار تروریست» در درگیری با سپاه پاسداران در جنوب شرق ایران

خبرگزاری تسنیم به نقل از سپاه‌نیوز، روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، خبر داد که یک «تیم تروریستی» صبح روز جمعه «قبل از هرگونه اقدام در نزدیکی پاسگاه ۱۶۳ در منطقه مرزی سراوان... گرفتار و منهدم شد».

در اطلاعیه روابط عمومی قدس آمده است:‌ «طی درگیری و آتش سنگین نیروهای خودی، با انهدام این تیم تعداد چهار تن از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و دو تن نیز زخمی شدند؛ مابقی تروریست‌ها به عمق کشور همجوار گریختند.»

آن طور که در این اطلاعیه آمده است، این تیم «تروریستی وابسته به استکبار جهانی» بوده و «برای حمله به پاسگاه‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران از خاک کشور همجوار» وارد خاک ایران شده بود.

تعداد قربانیان مسمومیت الکل در بندرعباس به ده نفر رسید

خبرگزاری ایسنا روز جمعه از افزایش تعداد مسمومان با الکل در بندرعباس به ۱۱۸ نفر و تعداد قربانیان این مسمومیت به ده نفر خبر داد.

همین خبرگزاری ساعتی پیشتر از بازداشت یک نفر در این رابطه خبر داده بود.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا خبر داد که «شمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی در اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی هم‌اکنون به ۱۱۸ نفر رسیده است».

وی با بیان این‌ که حال برخی از این افراد وخیم است گفت که «متأسفانه ده نفر از این تعداد جان خود را از دست داده‌اند».

خانم نوروزیان گروه سنی افراد مسموم شده را ۱۷ تا ۵۰ سال عنوان کرد.

بازداشت هفت نفر در هلند به اتهام «توطئه برای اجرای حمله بزرگ»

رسانه‌های خبری هلند روز پنج‌شنبه از بازداشت هفت نفر در این کشور از جمله یک عراقی به اتهام «توطئه و تبانی برای اجرای یک حمله بزرگ» خبر دادند.

روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از دادستانی هلند می‌گوید که این افراد قصد استفاده از «نارنجک، سلاح خودکار و کمربند انفجاری» را داشته‌اند.

از میان این هفت نفر مظنون اصلی یک تبعه ۳۴ ساله عراق است که در سال ۲۰۱۷ نیز به جرم تلاش برای پیوستن به داعش در سوریه در دادگاه محکوم شده بود.

بعیدی‌نژاد: سرویس‌های اطلاعاتی غرب دوتابعیتی‌ها را تحت فشار می‌گذارند

سفیر ایران در لندن در دو پیام توییتری که روز پنج‌شنبه منتشر شد سرویس‌های اطلاعاتی غربی را متهم کرد که «برخی اتباع دوتابعیتی ایران را برای انتقال داده‌ها و اطلاعات خاصی تحت فشار قرار می‌دهند».

به گفته حمید بعیدی‌نژاد، اتباع ایران «ممکن است برخی اوقات به تصور این که چنین داده‌هایی محرمانه نیستند، به این امر اقدام نمایند».

سفیر ایران دلیل اشاره به این موضوع را مشخص نکرده است،‌ با این حال پیام‌های او ساعاتی پس از آن منتشر شد که جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، اعلام کرد که درباره نازنین زاغری گفت‌و‌گوی «صریح و بی‌پرده‌ای» با همتای ایرانی خود داشته، و تاکید کرد که بریتانیا از تلاش خود در این زمینه دست برنمی‌دارد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG