لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

شهرداری تهران: نیمی از خودروهای جدید داخلی در معاینه فنی رد شده‌اند

مجموعه‌ای از خبرهای روز چهارشنبه چهارم مهر را در اینجا بخوانید.

افزایش قیمت سمعک در ایران به «۱۰ میلیون تومان»

مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان می‌گوید که افزایش نرخ ارز روی قیمت «سمعک» تاثیر گذاشته و این مسئله جامعه ناشنوایان را دچار مشکل کرده است.

اکرم سلیمی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «سمعکى که قبلا چهار ميليون تومان قيمت داشت اکنون ١٠ ميليون تومان به فروش مى‌رسد و اين گرانى‌ها ناشى از افزايش نرخ ارز است».

وی افزوده است: اگر واردات سمعک مشمول نرخ ارز دولتی نشود چهار تا پنج ماه بعد ناشنوایان به خصوص کودکانی که کاشت حلزون انجام داده‌اند، دچار مشکل می‌شوند، زیرا اغلب کودکان سمعک خود را به سرعت خراب می‌کنند و خريد سمعک با قيمت بالا براى بسيارى از خانواده امکان‌پذير نيست.

قیمت انواع ارزهای خارجی در ماه‌های اخیر به شدت بالا رفته است به طوری که تنها ظرف دو روز گذشته هر دلار آمریکا بیش از سه هزار تومان افزایش قمیت داشته و به ۱۹ هزار تومان رسیده است.

وزیر دفاع آمریکا: هیچ نشانه‌ای مبنی بر بستن تنگه هرمز توسط ایران وجود ندارد

وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفت او هیچ نشانه‌ای در دست ندارد که بیانگر قصد ایران برای بستن تنگه هرمز باشد.

جیمز متیس این اظهارنظر را در پاسخ به سوال خبرنگاران در این زمینه بیان کرد.

وی گفت که رویه آمریکا در قبال سوءرفتارهای ایران در منطقه تغییر نکرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، روز ۱۱ تیرماه تهدید کرده بود که اگر قرار باشد نفت ایران صادر نشود نفت دیگر کشورها نیز نباید از خلیج فارس صادر شود.

پس از این سخنان و تهدیدهای دیگر مقامات جمهوری اسلامی، واشینگتن به ایران هشدار داد که ایالات متحده با استفاده از زور هم که شده آزادی رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز را تضمین خواهد کرد.

آرژانتین: ایران متهمان انفجارهای آمیا را تحویل دهد

مائوریسا ماکری، رئیس‌جمهوری آرژانتین، روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل از ایران خواست تا افراد تحت تعقیب اینترپل را تحویل بوئنوس‌آیرس دهد که متهم به دست داشتن در انفجارهای مرکز یهودیان این کشور موسوم به «آمیا» هستند.

در جریان انفجارهای بوئنوس‌آیرس، در برابر سفارت‌خانه اسرائیل و در مرکز «آمیا»، در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۴، دست‌کم ۱۰۷ نفر کشته و صدها تن زخمی شدند. انفجار در آمیا جان دست‌کم ۸۵ نفر را گرفت. چند تن از مقام‌های ایران از جمله علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، و علی فلاحیان، وزیر سابق اطلاعات در فهرست متهمان انفجار آمیا هستند.

آقای ماکری گفت: «ما از کشورهای دوست می‌خواهیم تا با ما همراهی کرده و از ایجاد پوشش برای کسانی که نام‌شان در پرونده آمیا آمده و اینترپل حکم قرمز برای بازداشت آنها صادر کرده است خودداری کنند».

رئیس‌جمهوری آرژانتین گفت:‌ «ما از تلاش‌های خود در این زمینه دست بر نمی‌داریم تا زمانی که این افراد به پای میز محاکمه نیایند».

این اظهارات با واکنش بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روبرو شده و گفته که «ادعا‌های رئیس‌جمهور آرژانتین تحریف واقعیات» است. وی افزوده است: «جمهوری اسلامی ایران اعمال تروریستی در هر جای دنیا و به هر شکل را قویا محکوم می‌کند».

عربستان: ایران هیچ نقشی در جهان عرب ندارد جز این‌که از آن خارج شود‎

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان، در جریان نشستی در نیویورک به شدت از سیاست‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرده و گفته «ایران هیچ نقشی در جهان عرب ندارد، جز این‌که از آن خارج شود».

وزیر خارجه عربستان در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد ایران، گفته «ایرانی‌ها طی ۳۵ سال گذشته بدون وقفه در حال انجام همه کارهای بد هستند». او سپس با اشاره به توافق اتمی صورت‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، بین ایران و شش قدرت جهانی، اظهار کرده فعالیت و اقدامات ایران «به‌خصوص پس از امضای برجام، افزایش پیدا کرده است».

جبیر مدعی شده حکومت ایران به «میلیاردها دلار پول دسترسی پیدا کرده» و «جایی ندیده‌ام که … یک خیابان یا یک بیمارستان ساخته باشد. اما موشک‌ها برای حوثی‌ها فرستاده شده‌اند، مواد منفجره به بحرین رفته‌اند و پول صرف جنگ در سوریه شده‌است».

وزیر خارجه عربستان در بخشی از جسله پرسش و پاسخ در «شورای روابط خارجی» تلویحا گفته است با روسیه در مورد ایران گفت‌وگویی صورت نگرفته است؛ «ما با کسی برای این‌که با ایران صحبت کند، صحبت نمی‌کنیم. رویکرد ما این است: ایران هیچ نقشی در جهان عرب ندارد که ایفا کند جز این‌که از آن خارج شود».

ایران اتهام‌های ارسال تسلیحات برای حوثی‌ها را رد کرده‌است. تهران می‌گوید به دعوت «دولت مرکزی سوریه» و «برای نبرد علیه تروریسم» وارد کارزار آن کشور شده‌است. جمهوری اسلامی، در مقابل، عربستان را به «تولید، پرورش و گسترش تروریسم» در منطقه و جهان متهم کرده است.

ترامپ احتمال عدم حمایت خود از نامزد دیوان عالی آمریکا را رد نکرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، این احتمال را که از حمایت از نامزدی برت کاوانا، برای دیوان عالی ایالات متحده، صرف نظر کند، رد نکرده است.

ترامپ و کاونا
ترامپ و کاونا

ترامپ در تیر ماه برت کاوانا، قاضی فدرال فعلی در دادگاه استیناف حوزه ناحیه کلمبیا، را برای کرسی خالی در دیوان عالی آمریکا، معرفی کرد. این دیوان نهاد عالی قضائی و مرجع تفسیر قانون اساسی آن کشور است.

از آن زمان تا کنون سه زن آقای کاوانا را به آزار جنسی متهم کرده‌اند. اتهام‌هایی که قاضی کاوانا آن‌ها را رد کرده‌است.

دونالد ترامپ به خبرنگاران گفته است «باور می‌کنید یا نه، من می‌خواهم ببینم چه حرف‌هایی مطرح می‌شود».

او افزوده «من همیشه ممکن است قانع شوم».

روز ۲۷ سپتامبر، پنجم مهر ماه، کریستین بلیزی فورد، یکی از زنانی که کاوانا را متهم به آزار جنسی کرده، قرار است در نشست کمیته قضائی سنای آمریکا، شهادت دهد. قاضی کاوانا نیز اظهارات خود را در رد این شهادت مطرح خواهد کرد.

کمیته قضائی سنا قرار است یک روز بعد در مورد صلاحیت برت کاوانا، رای‌گیری کند.

گروه تحقیقاتی: مظنون پرونده مسمومیت اسکریپال، افسر اطلاعاتی روسیه است

یک گروه تحقیقاتی بریتانیایی، روز چهارشنبه گفت که هویت واقعی فرد مظنون به مسموم کردن سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق را کشف کرده است.

به گفته گروه «بلینگ‌کت»، نام واقعی «روسلان باشیرف»، «آناتولی چپیگا» است و او یک سرهنگ بخش اطلاعات ارتش روسیه است که جایزه برتر موسوم به «قهرمان روسیه» را نیز دریافت کرده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در همین روز با رد این تحقیقات گفت که «سندی در این مورد وجود ندارد.»

سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق که در سال ۲۰۱۰ در چارچوب برنامه تعویض جاسوسان به بریتانیا آمد همراه با دخترش یولیا در حالت بیهوشی روی نیمکتی در شهر سالزبری انگلیس پیدا شدند.

نهادهای مسئول در بریتانیا می‌گویند آقای اسکریپال و دخترش با نوویچوک مسموم شده‌اند که یک ماده شیمیایی نظامی است و در دوران اتحاد جماهیر شوروی تولید می‌شد، و دولت روسیه را مسئول این حمله می‌دانند.

روسیه دخالت در این ماجرا را تکذیب کرده‌است، ولی بروز اختلاف دیپلماتیک بر سر این پرونده، به وضع تحریم علیه روسیه و اخراج بیش از ۱۵۰ دیپلمات روس از چند کشور غربی منجر شد.

استفاده از «تصویر سربازان اسرائیلی» در بیلبورد «دفاع مقدس»

بر روی یک بیلبورد که به مناسبت هفته «دفاع مقدس» در یکی از خیابان‌های شیراز نصب شده بود ظاهراً از یک تصویر فوتوشاپ‌شده از سربازان اسرائیلی بر فراز بلندی‌های مشرف به ارتفاعات جولان برای نمایاندن سربازان ایرانی استفاده شده است.

در تصویر اصلی ظاهراً یک سرباز زن نیز حضور داشته که در نسخه فوتوشاپی شهرداری شیراز حذف شده است. نصب این بیلیورد با اعتراض نیروهای حزب‌الله در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و پس از آن شهرداری این بیلبورد را پایین کشید.

مهاجرت سالانه ۴۰۰ پرستار به خارج از کشور

دبیرکل خانه پرستار از مهاجرت سالانه ۴۰۰ پرستار به خارج از کشور خبر داد. محمد شریف مقدم در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص موضوع مهاجرت پرستاران و پیامدهای آن اظهار داشت: «در بحث مهاجرت آمار دقیقی وجود ندارد، چراکه کانال‌های خروجی کشور متفاوت است و پرستاران به طرق مختلف مهاجرت می‌کنند.»

وی درباره مقصد بیشتر این پرستاران توضیحی نداد اما گفت کشورهایی مثل کانادا، استرالیا، آمریکا، انگلیس و آلمان نیاز به نیروی پرستاری دارند، اما بسته به سیاست دولت آنها این نیاز رفع می‌شود.

شریفی مقدم با بیان اینکه دولت و سیاست‌گذاران در حوزه سلامت بخصوص وزارت بهداشت کاری‌های بسیاری کرده‌اند که موجب بی انگیزگی پرستاران در داخل کشور شده‌است، افزود: «در کشورهای اروپایی به ازای هر هزار نفر جمعیت بالای ۱۰ نفر کادر پرستاری دارد ... ما کشورهایی مثل ارمنستان و گرجستان را داریم که به ازای هر هزار نفر پنج الی شش پرستار دارند، اما کشور ما به ازای هر هزار نفر جمعیت یک و نیم کادر پرستاری دارد.»

استقرار یگان ویژه در ایستگاه‌های متروی تهران

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا در گفت‌وگو با فارس دربارهٔ استقرار مأموران یگان ویژه در ایستگاه‌های متروی نقاط مرکزی شهر تهران اظهار کرد: «بعضی اوقات اخباری می‌رسد و برای پیشگیری از تهدیدات، حضور فیزیکی لازم است تا اگر دشمن قصدی داشته باشد، بتوانیم حالت بازدارندگی لازم را داشته باشیم.»

حسن کرمی به حوادث مختلف از جمله حمله در اهواز اشاره و گفت که استقرار این نیروها «پیشگیرانه» است و «احتمالاً تا روز جمعه این آمادگی و حضور حفظ خواهد شد.»

یک سخنگوی گروه حکومت اسلامی، داعش، در یک پیام صوتی گفته است، حمله به رژه نظامی در اهواز، آخرین حمله این گروه در ایران نخواهد بود.

بازی تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس نیز قرار است امروز برگزار شود و رئیس پلیس پیشگیری تهران در این رابطه از آمادگی پلیس در سطح خیابان‌ها خبر داده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG