لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

تجمع شبانه مردم همدان در اعتراض به قطعی آب، شعار علیه مسئولان «بی‌کفایت»


شماری از مردم همدان روز سه‌شنبه، پس از تحمل چند روز قطعی کامل آب در این شهر، به خیابان‌ها آمدند و علیه مقام‌های مسئول شعار دادند.

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد معترضان که سه‌شنبه شب، اول شهریور، تجمع کرده‌اند، مسئولان جمهوری اسلامی را «بی‌کفایت» می‌خوانند.

قطعی آب در همدان پس از شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری روی می‌دهد که آن منطقه هم چندین روز آب نداشت و به اعتراض خیابانی شهروندان دامن زد.

در روزهای گذشته همچنین گزارش‌های متعددی نیز از مشکلات قطعی و افت فشار آب در ارومیه منتشر شده بود.

آبرسانی به مردم در شهر همدان در روزهای اخیر با تانکر انجام شده و فشار زیادی را در هوای گرم مردادماه بر شهروندان وارد کرده است.

در حالی که مقام‌های مسئول وعده زودهنگام وصل آب در همدان را می‌دهند، علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان، در جلسه مدیریت بحران آب استان همدان گفته است: «تجهیزات مورد نیاز این پروژه، در کشور تنها توسط یک شرکت تولید می‌شود... با توجه به بحران کم‌آبی در کشور و تقاضاهای بسیار بالای تجهیزات، تامین همه این درخواست‌ها توسط شرکت زمان‌بر شد.»

به گفته وی، قرار بود پروژه انتقال آب به شهر همدان در پایان مردادماه تکمیل شود، اما در طول ۱۷ سال گذشته فقط ۴۰ درصد از این پروژه انجام شده بود.

آقای قاسمی فرزاد درباره سهمیه‌بندی نشدن آب در این منطقه برای جلوگیری از قطعی کامل نیز گفته است: «باید مقامات عالیه کشوری و وزارت نیرو موافقت می‌کردند در صورتی که مجوز این اقدام را ندادند.»

وی بدون اشاره به زمان مشخصی، تنها وعده داده «همان طور که وزیر نیرو گفتند، در چند هفته آینده این اتصال انجام و مشکل آب شرب نیز حل خواهد شد.»

کم‌آبی در استان همدان در شرایطی رخ داده که این شهر پیشتر دارای رشته‌قنات‌های متعددی بود و به گفته کارشناسان، «سوء مدیریت» در زمینه مصرف آب، این استان را به شرایط امروز رسانده است.

از مواردی چون کشاورزی غرق‌آبی، کشت محصولاتی که به آب فراوان نیاز دارند، عدم توسعه مناسب کشت گلخانه‌ای، حفر چاه‌های عمیق کشاورزی، احداث نیروگاه در دشت ممنوعه فامنین، احداث بی‌رویه باغات شخصی، عدم حفظ قنات‌ها و آلوده کردن آنها به فاضلاب، آلوده شدن آب‌های زیرزمینی به سموم کشاورزی، و بی‌توجهی به طرح‌های آبخیزداری برای احیای منابع زیرزمینی، از دلایل بحران بی‌آبی در همدان یاد می‌شود.

با وجود اعتراض شبانه مردم همدان به قطع آب، خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: «مردم همدان با تداوم قطعی آب ناشی از خشکسالی و کاهش چشمگیر ذخیره سدها و منابع آبی، به اجبار سبک زندگی خود را با این شرایط تغییر داده‌اند و آستانه تحمل شهروندان همدانی نیز نسبت به روزهای گذشته افزایش یافته است.»

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، ایرنا، نواندیش، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG