لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

نامه ۹۰ کارشناس هسته‌ای آمریکا به کنگره در دفاع از برجام


یکی از نشست‌های مشترک کنگره آمریکا. سنا و مجلس نمایندگان به طور مشترک کنگره آمریکا را تشکیل می‌دهند.
یکی از نشست‌های مشترک کنگره آمریکا. سنا و مجلس نمایندگان به طور مشترک کنگره آمریکا را تشکیل می‌دهند.

بیش از ۹۰ کارشناس علوم هسته‌ای آمریکا روز دوشنبه هشتم آبان، با دفاع از توافق هسته‌ای با ایران، از کنگره ایالات متحده خواستند تا از استمرار برجام دفاع و از خروج دولت دونالد ترامپ از این توافق جلوگیری کند.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، این کارشناسان اتمی که نام طراح بمب هیدروژنی هم در میان آنها دیده می‌شود، این درخواست خود را در نامه‌ای که به رهبران هر دو حزب اصلی آمریکا در سنا و مجلس نمایندگان این کشور نوشته‌اند، ابراز کرده‌اند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، در میان امضاکنندگان این نامه اسامی اکثر چهره‌های برجسته علوم ایالات متحده و فیزیکدان‌های اصلی آمریکا دیده می‌شود.

این کارشناسان در نامه خود نوشته‌اند که به باور آنها، توافق اتمی در مسدود کردن راه دست‌یابی جمهوری اسلامی به بمب اتم مؤثر واقع شده است و کنگره آمریکا در حفظ این توافق «مسئولیت خطیری» را بر دوش می‌کشد.

امضاکنندگان این نامه ضمن درخواست از کنگره برای باقی ماندن آمریکا در برجام نوشته‌اند که این دیدگاه خود را «به عنوان دانشمندانی که فیزیک و فناوری نیروی هسته‌ای را درک کرده و بر علم انفجار اتمی و موشک‌های دوربرد اشراف دارند»، بیان می‌کنند.

این دانشمندان تأکید کرده‌اند که با ارسال این نامه «تجربه جمعی خود را در زمینه عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» در اختیار کنگره قرار داده‌اند.

از میان امضاکنندگان این نامه می‌توان به ریچارد گروین، طراح بمب هیدروژنی، و زیگفرید هِکِر، مدیر پیشین آزمایشگاه ملی لی‌آلاموس آمریکا اشاره کرد که به عنوان کارشناس اصلی تهدیدات امنیتی هسته‌ای در سطح بین‌المللی معروف است. نام هر سه برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۷ نیز در میان امضاکنندگان این نامه دیده می‌شود.

برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، توافقی است که در تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و شش قدرت جهانی بسته شد و بر اساس آن قرار شد جمهوری اسلامی با رفع نگرانی این قدرت‌ها نسبت به نظامی شدن احتمالی برنامه هسته‌ای خود، مشمول کاهش تحریم‌ها علیه خود شود.

با این حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا، برجام را «یکی از بدترین توافق‌ها» دانسته و از احتمال خروج کشورش از این توافق سخن گفته‌است.

رئیس جمهور آمریکا معتقد است که ادامه فعالیت‌های موشکی ایران و سیاست‌های منطقه جمهوری اسلامی «با روح توافق هسته‌ای» مغایرت دارد. ایران نیز آمریکا را متهم به نقض برجام می کند.

در همین زمینه، زمانی که ایران روز اول مهر اعلام کرد موشکی را با برد دو هزار کیلومتر آزمایش کرده، دونالد ترامپ در واکنش در یک پیام توئیتری با اشاره به برجام نوشت: «ایران الان موشک بالیستیکی آزمایش کرده که می‌تواند به اسرائیل برسد. آنها با کره شمالی هم همکاری می‌کنند؛ عجب توافقی با هم داریم!»

دونالد ترامپ در بیان راهبرد تازه واشینگتن در قبال ایران که روز ۲۲ مهرماه آن را اعلام کرد نیز گفت که نمی‌تواند پایبندی ایران به توافق اتمی با قدرت‌های جهانی را تأیید کند.

این در حالی است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز هشتم آبان، پس از سفر به تهران، در حاشیه کنفرانسی در ابوظبی گفت که بازرسان این نهاد مشکلی در انجام وظایف خود در ایران ندارند و تهران نیز همچنان در حال عمل به تعهدات خود‌ است.

طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای با ایران نیز ضمن تأکید بر پایبندی ایران به این توافق از آمریکا خواسته‌اند در برجام باقی بماند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، به تازگی تأکید کرد که به باور او هیچ شکی نیست که توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، برجام، ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG