لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

پیدا شدن بقایای «تایتان»؛ همه سرنشینان زیردریایی جان باخته‌اند


گارد ساحلی آمریکا روز پنجشنبه اول تیرماه اعلام کرد٬ پنج سرنشین زیردریایی تایتان که برای بازدید از بقایای تایتانیک به اعماق اقیانوس اطلس رفته بود، در یک انفجار «فاجعه بار» از درون جان‌باخته‌اند.

دریاسالار جان مائوگر، از گارد ساحلی ایالات متحده، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: یک ربات بدون سرنشین یک کشتی کانادایی صبح روز پنجشنبه لاشه تیتان را در ۴۸۸ متری عمق اقیانوس کشف کرد.

شرکت «اوشن گیت» مالک این زیردریایی در آمریکا نیز از پنج سرنشین این زیر دریایی به عنوان کاوشگران واقعی تجلیل کرده است.

هامیش هاردینگ، ۵۸ ساله تاجر و جستجوگر بریتانیایی، شهزاده داوود، ۴۸ ساله تاجر بریتانیایی-پاکستانی و فرزندش سلیمان، ۱۹ ساله، پال هنری نارژوله، ۷۷ ساله غواص پیشین نیروی دریایی فرانسه و استاکتون راش، مدیرعامل شرکت اعزام کننده زیردریایی، سرنشینان تایتان بودند.

جان مائوگر همچنین گفت، بامداد یکشنبه، حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه پس از آغاز سفر «تایتان» تماس آن با کشتی پشتیبانی قطع شد. ولی هنوز زود است در خصوص دلایل انفجار از درون این زیردریایی صحبت کرد.

گارد ساحلی آمریکا و اداره امداد کانادا تجهیزات و نیروهای خود از جمله هواپیماها و قایق­‌های تجسسی را از روز اول به منطقه اعزام کردند. در روزهای اخیر نيز چند کشتی تجسسی خصوصی و یک تیم غواصی فرانسوی نیز به این عملیات پیوسته بودند.

از زمان مفقود شدن تایتان، محدوده عملیات تجسس گسترش یافت و منطقه‌ای به وسعت هزاران کیلومتر مربع را دربرگرفت.

در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گزارش‌هایی در خصوص شنیدن صدا منتشر شده بود که امید به یافتن سرنشینان این زیردریایی را افزایش داد. ولی صبح روز پنجشنبه به وقت محلی در ساحل شرقی آمریکا، امید به نجات سرنشینان این زیردریایی کاهش یافت.

بخش شمال غربی اقیانوس اطلس که این زیردریایی در آنجا مفقود شده بود، شرایط جوی نامناسبی دارد، آسمان آن معمولا مه‌­آلود و آب اقیانوس طوفانی است. این شرایط عملیات تجسس را دشوارتر می‌کند.

نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که تجهیزات مخصوص بالاآوردن اجسام بزرگ از عمق آب نظیر لاشه هواپیما و قایق را به منطقه تجسس اعزام کرده است.

وزن زیردریایی کوچک «تایتان» حدود ۹ تن است و تجهیزات نیروی دریایی آمریکا قادر است اجسامی تا وزن ۲۷ تن را از عمق آب بیرون بکشد.

XS
SM
MD
LG