لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

صدها تن از فرهنگیان با انتشار بیانیه‌ای گفتند در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کنند


عکس آرشیوی از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
عکس آرشیوی از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

۵۲۰ تن از فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای می‌گویند «برای دفاع از جمهوریت و بر اساس حقوق شهروندی» در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایران شرکت نمی‌کنند.

صدها تن از فرهنگیان ایران روز شنبه دوم تیر با انتشار بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی کلمه منتشر شده، اعلام کردند با وجود آنکه امکان برپایی «ستاد مخالفان شرکت در انتخابات» را ندارند، «دلایل عدم مشارکت خود در انتخابات» را با مردم در میان می‌گذارند.

امضاکنندگان این بیانیه با تأکید بر اینکه شرکت در انتخابات «معنایی جز پذیرش و تأیید وضع تحمیلی کنونی و توهین به شعور اجتماعی مردم ندارد»، نوشته‌اند که نتیجه و عملکرد دولت‌ها در جمهوری اسلامی «برای مردم یکسان است».

در این بیانیه با اشاره به صحبت‌های مسعود پزشکیان به عنوان تنها نامزدی که «انتظار تغییر از او می‌رود»، آمده است که او در صحبت‌های خود در این زمینه عنوان کرده «برنامه ندارم» و «همان برنامه دولت قبل» و «سیاست‌های کلی نظام و اجرای منویات» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را اجرا می‌کنم.

در این بیانیه همچنین ذکر شده که آقای پزشکیان به عنوان نامزد مورد نظر اصلاح‌طلبان،‌ نه تنها در نامه اول مهر ۱۴۰۱خود و مصاحبه‌های خود در مورد کشته شدن مهسا امینی، «حتی در یک جمله به کشته شدن مردم در خیابان» اشاره نکرده است، بلکه نسبت به «اخراج کارگران، معلمان، اساتید و دانشجویان معترض» نیز بی‌تفاوت بوده است.

فرهنگیان ایران با بیان اینکه «تجربه دولت خاتمی و روحانی» نشان داده، «ساختار حقوقی و حقیقی قدرت ذره‌ای اجازهٔ درمان» را نمی‌دهد، اعلام کردند: «مشارکت در انتخابات نادیده گرفتن تمام هزینه‌هایی است که در طول این سال‌ها به مردم تحمیل شده» است.

مهسا (ژینا) امینی زن جوانی بود که در شهریور ۱۴۰۱ در بازداشت گشت ارشاد جمهوری اسلامی کشته شد و در پی آن اعتراضات «زن،‌ زندگی، آزادی» شکل گرفت که با سرکوب گسترده معترضان از سوی نهادهای امنیتی و قضائی جمهوری اسلامی روبرو شد.

مخالفت با انتخابات و اعلام علنی آن از سوی فرهنگیان کشور در حالی صورت می‌گیرد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و در آستانه انتخابات پیشین مجلس و خبرگان رهبری، تنها بر ضرورت «افزایش مشارکت و برگزاری پرشکوه» انتخابات تأکید کرده بود.

او روز شنبه دوم خرداد نیز در دیدار با رئیس و مسئولان ارشد قوه قضاییه نیز بار دیگر با بی‌اعتنایی به موضوع رد صلاحیت‌ها و بی‌رغبتی مردم به انتخابات، تنها محدودیت‌های تازه‌ای را برای نامزدها تعیین کرد.

پیش از این شخصیت‌هایی چون نرگس محمدی، برندهٔ جایزهٔ نوبل صلح، صدیقه وسمقی، اسلام‌شناس، فعالان سیاسی چون حسین رزاق و مهدی محمودیان و مژگان ایلانلو، فیلمساز و فعال حقوق زنان و زندانی سابق، اعلام کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری در روز هشتم تیرماه شرکت نخواهند کرد.

مصطفی پورمحمدی، محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی وعلیرضا زاکانی شش نامزد انتخابات این دوره هستند که در سومین مناظره خود به پرسش‌هایی با محوریت فرهنگی پاسخ دادند.

XS
SM
MD
LG