لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

کره شمالی در آستانه سفر وزرای آمریکایی به سئول از مانور مشترک ایالات متحده و کره جنوبی انتقاد کرد


در اولین اظهارنظر مستقیم مقامات کره شمالی درباره دولت جو بایدن، خواهر قدرتمند کیم جونگ اون، رهبر این کشور، از رزمایش مشترک ایالات متحده و کره جنوبی انتقاد کرد و هشدار داد که «اگر مقامات آمریکا می‌خواهند طی چهار سال آینده شب‌ها خواب راحتی داشته باشند» از تحریک بیشتر پیونگ یانگ خودداری کنند.

اظهارات کیم یو جونگ روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند در آستانه سفر آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده، به ژاپن و کره جنوبی بیان شده است، سفری که با هدف مذاکره درباره کره شمالی و دیگر مسائل منطقه‌ای انجام می‌شود. آنها روز سه‌شنبه در توکیو با مقامات ژاپن و روز چهارشنبه نیز در سئول با مقامات کره جنوبی دیدار می‌کنند.

کیم یو جونگ، مقام ارشد کره شمالی که مسئولیت روابط با همسایه جنوبی به او واگذار شده است، عنوان کرد که پیونگ یانگ اگر مجبور شود، توافق دوجانبه سال ۲۰۱۸ برای کاهش تنش‌های نظامی با سئول را لغو می‌کند.

وی افزود: «رفتار کره جنوبی را زیر نظر داریم و اگر آنها دست به اقدامات تحریک‌آمیز بیشتری بزنند، ما هم دست به اقداماتی فوق‌العاده خواهیم زد.»

این مقام سیاسی کره شمالی در ادامه گفت: «من همچنین می‌خواهم از این فرصت استفاده کرده و دولت جدید ایالات متحده را که خیلی مشتاق بوی باروت در سرزمین ماست، نصیحتی بکنم. اگر آنها می‌خواهند که طی چهار سال آینده شب‌ها خواب راحتی داشته باشند، به نفعشان است دست به اقداماتی نزنند که از همین اول کار مانع خواب راحتشان بشود.»

نیروهای نظامی کره جنوبی و ایالات متحده رزمایش سالانه مشترک خود را از هفته گذشته آغاز کردند و قرار است تا روز پنج‌شنبه نیز ادامه بیابد. کره شمالی پیش از این مانورهای مشترک و معمول کره جنوبی و ایالات متحده را تمرین تجاوز نظامی نامیده و بارها با آزمایش‌های موشکی خود تلاش کرده است که به آن پاسخ بدهد.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن

XS
SM
MD
LG