لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

کره شمالی همزمان با نشست ناتو یک موشک دوربرد دیگر آزمایش کرد


یکی از آزمایش‌های موشکی قبلی کره شمالی
یکی از آزمایش‌های موشکی قبلی کره شمالی

کره شمالی روز چهارشنبه ۲۱ تیر یک موشک بالیستیک به سمت دریای بین شبه جزیره‌کره و ژاپن شلیک کرد که به مدت ۷۴ دقیقه در هوا بود. این طولانی‌ترین زمان پرواز در آزمایش‌های موشک کره شمالی است.

این موشک قاره‌پیما هزار کیلومتر برد دارد و تا ارتفاع ۶ هزار کیلومتری اوج گرفت.

این موشک در حالی پرتاب شد که رهبران کره جنوبی و ژاپن قرار است در حاشیه نشست ناتو دربارهٔ تهدیدات منطقه‌ای با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشند.

کره شمالی در روزهای اخیر شکایات شدیدی علیه آمریکا و متحدانش داشته و ازجمله هواپیماهای جاسوسی آمریکا را به نقض حریم هوایی مناطق اقتصادی کره شمالی متهم کرده است.

سفر اخیر یک زیردریایی آمریکایی دارای موشک‌های کروز هسته‌ای به کره جنوبی نیز خشم پیونگ‌یانگ را برانگیخته و کره شمالی قول اقداماتی در واکنش به این موضوع نیز داده بود.

رسانه‌های تحت کنترل دولت کره شمالی نیز به نقل از یک سخنگوی این کشور گفتند که این اقدام «عملاً می‌تواند باعث بدترین بحران و درگیری هسته‌ای شود».

به دلیل افزایش تنش‌ها با کره شمالی، آمریکا و کره جنوبی در ماه آوریل برای تقویت همکاری نظامی بین خود توافق کردند.

در همان ماه، کره شمالی اولین موشک بالیستیک قاره‌پیمای سوخت جامد خود را شلیک کرد که یکی از حدود ۱۲ آزمایش موشکی در سال جاری میلادی بود.

تحلیلگران بر این باورند که این نوع از موشک‌های کره شمالی می‌توانند به اهدافی در خاک ایالات متحده حمله کنند و احتمالاً قابلیت سوار کردن کلاهک‌های هسته‌ای بر روی آنها نیز وجود دارد.

با استفاده از رویترز و خبرگزاری آلمان؛ پ.پ / ب.ب
XS
SM
MD
LG