لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

سیل شدید باعث تخلیه هزار نفر در شمال ایتالیا شد


سیل در استان امیلیا - رومانیا ایتالیا، پنج‌شنبه ۲۹ شهریور
سیل در استان امیلیا - رومانیا ایتالیا، پنج‌شنبه ۲۹ شهریور

مقامات محلی در نواحی شمال شرقی ایتالیا روز پنجشنبه ۲۹ شهریور اعلام کردند که در پی جاری شدن سیل شدید حدود هزار نفر از ساکنان این مناطق تخلیه شده‌اند.

سیل شدیدی که از روز چهارشنبه بخش گسترده‌ای از دو استان امیلیا - رومانیا و مارکه را دربرگرفته است نتیجه بارندگی شدید پس از رسیدن دنباله توفند «بوریس» به این مناطق است.

توفند «بوریس» همراه با بارندگی و سیلاب شدید بیش از یک هفته پیش در مناطق شرقی و مرکزی اروپا آغاز شد و به مرور دامنه آن گسترش یافته است. براساس آمارهای رسمی تاکنون دست‌کم ۲۴ نفر در رومانی، لهستان، جمهوری چک و اتریش جان خود را از دست داده‌اند.

تعدادی از روستاها و شهرهای کوچک این مناطق زیر آب رفته‌اند و به گفته معاون وزیر ترابری ایتالیا دو نفر که روی بام پناه گرفته بودند پس از واژگونی ساختمان مفقود شده‌اند.

نواحی شمالی و شمال شرقی ایتالیا در سال گذشته نیز شاهد جاری شدن سیل شدید و مرگباری بودند. دو سیلاب شدیدی که در ماه مه پارسال جاری شد ۱۷ کشته و میلیاردها یورو خسارت بر جا گذاشت.

روز پنج‌شنبه همزمان با ادامه بارندگی شدید مدارس در این مناطق تعطیل و تردد قطارها متوقف شد.

تعدادی از ساکنان شهر فائنتسا، واقع در ۵۰ کیلومتری بولونیا مرکز استان امیلیا-رومانیا، در گفتگو با رسانه‌های محلی نهادهای دولتی را مسئول خسارات ناشی از سیل دانستند.

یکی از آن‌ها گفت که مدتی پیش تعمیر خسارت ناشی از سیل پارسال را تمام کرده بود و اکنون دوباره خانه‌اش زیر آب رفته است.

مقامات محلی در استان امیلیا- رومانیا روز پنج‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که بیش از هزار نفر از ساکنان این منطقه تخلیه شده‌اند.

شهردار راونا، در نزدیکی سواحل دریای آدریاتیک در شمال شرقی ایتالیا، به رسانه ایتالیایی «رادیو ۲۴» گفت: «ما در وضعیت اضطراری کامل هستیم و شرایط شبیه سیلاب ماه مه پارسال است.»

رئیس دولت محلی استان امیلیا-رومانیا به شکبه یک رادیوی ملی ایتالیا گفت: «به ساکنان منطقه هشدار داده‌ایم و همه در حالت آماده‌باش هستند.» او خاطرنشان کرد که در سیل سال گذشته حدود ۴۵ هزار نفر از ساکنان منطقه تخلیه شده بودند ولی به نظر نمی‌رسد که این بار میزان خسارات در حد سال گذشته باشد.

ایرنه پریوله ضمن دفاع از عملکرد دولت محلی در این استان گفت: «پس از سیلاب پارسال ما طرح‌های ساختمانی فراوانی را اجرا و تکمیل کرده‌ایم.»

دانشمندان معتقدند که تحت تأثیر تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های بشری شدت و تناوب وقوع پدیده‌های جوی حاد نظیر بارندگی شدید و سیلاب افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG