لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۳

نروژ، شرکت متا را به‌دلیل نقض حریم شخصی کاربران روزانه «۱۰۰ هزار دلار» جریمه می‌کند


کارمندان متا در حال عبور از مقابل تابلوی این شرکت در منلو پارک ایالت کالیفرنیا
کارمندان متا در حال عبور از مقابل تابلوی این شرکت در منلو پارک ایالت کالیفرنیا

اداره حفاظت از داده‌های شخصی در نروژ روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد خبر داد که به‌دلیل نقض ممنوعیت استفاده از اطلاعات شخصی کاربران در هدف گرفتن آنها با آگهی‌های تجاری، شرکت «متا» مالک فیسبوک و اینستاگرام را روزانه ۱۰۰ هزار دلار جریمه می‌کند.

اخذ این جریمه از روز ۲۳ مرداد آغاز خواهد شد.

مسئول بخش بین‌المللی اداره حفاظت از داده‌های شخصی نروژ گفت وضع این جریمه مربوط به تصمیم این نهاد در روز ۲۴ تیرماه است که تشخیص داد شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام مقررات مربوط به ارسال آگهی تجاری برای کاربران را نقض کرده‌اند.

توبياس يودين به خبرگزاری‌ها گفت: «نحوه تنظیم و ارسال آگهی برای مشترکان شرکت متا براساس رصد و کنترل ناخواسته کاربران صورت می‌گیرد و در نتیجه حقوق آنها در زمینه حفاظت از داده‌های شخصی و آزادی دسترسی به اطلاعات گوناگون را نقض می‌کند.»

او یادآوری کرد که این روش به‌خصوص برای کاربران نوجوان و یا کهنسال و همین‌طور افراد دارای محدوديت‌های شناختی و ذهنی زیان‌بار است.

آقای يودين افزود: «استفاده از اطلاعات شخصی کاربران مایه نگرانی جدی است و به همین دلیل به این نتیجه رسیده‌ایم که روش شرکت متا برای ارسال آگهی‌های تجاری ناقض مقررات حفاظت از اطلاعات و حریم شخصی است.»

اداره حفاظت از داده‌های شخصی در نروژ روز ۲۷ تیر خبر وضع این جریمه را اعلام کرد و تا روز ۱۳ مرداد به شرکت «متا» فرصت داد که این تخلف را تصحیح کند.

به گفته این نهاد، دلیل اخذ جریمه این است که شرکت «متا» در مهلت تعیین شده این مشکل را برطرف نکرده است.

شرکت «متا» هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد در اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا (که نروژ عضو آن است) و سوئیس، قبل از ارسال آگهی‌های تجاری نظر کاربران را جویا شده و موافقت آنها را جلب کند.

مسئول بخش بین‌المللی اداره حفاظت از داده‌های شخصی در نروژ گفت: این وعده شرکت «متا» گام مثبتی است «ولی مشکل این است که تا زمان اجرای کامل آن جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات شخصی کاربران به شکل غیرقانونی ادامه خواهد داشت.»

یک سخنگوی شرکت «متا» گفت در مراجع قضایی به تصمیم اين اداره اعتراض خواهد کرد چون این شرکت قبلا تعهد داده است که الزامات و مقررات مورد نظر نهادهای مسئول را اجرا خواهد کرد.

نهادهای مسئول حفاظت از داده‌های شخصی در اتحادیه اروپا نیز در ماه ژانویه توجیه شرکت «متا» تحت عنوان «تمایل مشروع» کاربران برای دریافت آگهی‌های تجاری در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام را رد کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG