لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

ادامه واکنش به فایل صوتی نوشین جعفری در پی اظهار نظر سخنگوی قوه قضاییه


نوشین جعفری، عکاس، ۱۲ مرداد بازداشت شد
نوشین جعفری، عکاس، ۱۲ مرداد بازداشت شد

دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت ایران با اشاره به فایل صوتی منتشر شده از نوشین جعفری، عکاس زندانی، ضمن ابراز نگرانی، خواستار تحقیق در این باره شد تا اتفاقاتی چون «شکنجه و اعتراف‌گیری از متهمان ساختگی» ترور دست‌اندرکاران برنامه اتمی ایران تکرار نشود.

این حزب خواستار «تحقیق و تفحص اطمینان‌بخش و مستقل» درباره این پرونده و انتشار نتایج آن شد.

شیوا نظرآهاری، فعال مدنی، روز سوم شهریور، در حساب توییتر خود با افشای یک فایل صوتی، از فشار شدید در زندان بر نوشین جعفری، عکاس زندانی، برای پذیرش مسئولیت حساب توییتری «یار دبستانی» خبر داد.

به‌هنگام بازداشت نوشین جعفری و پیش از آن‌که خبر آن تأیید شود، برخی کاربران توئیتر و رسانه‌های وابسته حکومت، با ابراز خوشحالی از بازداشت وی، ادعا کردند که نوشین جعفری گرداننده یک حساب کاربری توئیتریِ - به‌زعم آن‌ها «هتاک نسبت به اسلام» - به نام «یار دبستانی» بوده است.

در مقابل، شماری دیگر از کاربران و روزنامه‌نگاران آن را یک «پروژه امنیتی پیچیده تازه برای برخورد با برخی هنرمندان و سلبریتی‌ها» توصیف کردند.

شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری، هرگونه ارتباط او با حساب کاربری «یار دبستانی» را تکذیب کرده است.

انتشار این فایل صوتی به واکنش‌ بسیار در فضای مجازی دامن زد.

با این حال واکنش غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، به این افشاگری این بود که «تماس زندانیان با خانواده و بستگان خود از امتیازات نظام زندانبانی» جمهوری اسلامی است.

وی در عین حال با ابراز شک و تردید در مورد صحت ادعاهای خانم جعفری در فایل صوتی گفت که اگر یک زندانی در این تماس‌ها «اکاذیبی را ادعا کند، آیا این ادعا درست است؟»

آقای اسماعیلی بدون اظهار نظر درباره محتوای این فایل صوتی گفت: «رسیدگی‌ها و نگهداری‌های ما حتماً در چارچوب مقررات است. محتوای صدا را کاری ندارم و کلیت آن را توضیح دادم.»

این سخنان آقای اسماعیلی نیز در شبکه‌های اجتماعی واکنش داشت و برخی از کاربران این پرسش را مطرح کردند که چرا این تماس برخلاف تماس دیگر زندانیان از تلفن زندان انجام نشده و نوشین جعفری از طریق حساب کاربری اینستاگرامش با شیوا نظرآهاری تماس گرفته است.

نوشین جعفری، عکاس حوزه سینما و تئاتر، ۱۲ مرداد امسال توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد.

سخنگوی قوه قضائیه ایران با تایید بازداشت نوشین جعفری گفته است او به دلیل «اهانت به سیدالشهدا و عزاداری» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده است.

منابع: کانال تلگرامی حزب اتحاد ملت، خبرگزاری ایسنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG