اينگمار برگمن، فيلمساز مؤلف سوئدی که در آغاز هفته گذشته در سن ۸۹ سالگی درگذشت؛ بايد بدون مراسم رسمی به خاک سپرده شود.
هنينگ مانکل، داماد اينگمار برگمن ضمن اعلام اين خبر در مورد زمان و شيوه به خاک سپاری پيکر اين هنرمند نامی چيزی نگفت.
برگمن که هفته گذشته در منزل خود واقع در جزيره فارو درگذشت، هنوز تدفين نشده است.
مانکل که خود از نويسندگان مطرح داستان های جنايی در جهان است، گفت بدون در نظر گرفتن اين اطلاعات خانواده اينگمار برگمن در مورد اين مسائل تصميم به سکوت کامل دارند.
برگمن خود پيش از مرگ تأکيد کرده بود که می خواهد در جزيره فارو به خاک سپرده شود و در مراسم، تنها اعضای خانواده و دوستان صميمی و نزديک او شرکت کنند.
تئاتر ملی استکهلم، که در آن اينگمار برگمن نزديک به پنج دهه نمايشنامه های مختلفی را به اجرا گذاشته بود؛ قرار است مراسم رسمی يادبودی را برای وی برگزار کند. هنوز تاريخ دقيق اين مراسم اعلام نشده است.
اينگمار برگمان در طول زندگی هنری خود بيش از ۶۰ فيلم بلند و مستند ساخت و بيش از ۱۲۰ نمايشنامه را به روی صحنه برد.
تأثير آثار اينگمار برگمن، فيلم هايی چون مهر هفتم (۱۹۵۶)، توت فرنگی های وحشی (۱۹۵۷)، سکوت (۱۹۶۳)، پرسونا (۱۹۶۶)، فريادها و نجواها (۱۹۷۱) و فانی و الکساندر (۱۹۸۱)، در تاريخ سده بيستم سينما ماندگار است.
با مرگ اينگمار برگمن جامعه هنری سوئد و اروپا غرق اندوه شد.
شبکه های مختلف تلويزيونی در کشورهای اروپا هنوز هم فيلم های برگمن را بازپخش می کنند. آخرين نمونه آن نمايش فيلم ساراباند، آخرين فيلم اينگمار برگمن، از شبکه تلويزيونی آرته بود که شب گذشته به نمايش در آمد.