لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

اختلاف نظر فرانسه و ایتالیا بر سر تشدید تحریم ایران


رومانو پرودی: خط مشی ايتاليا اين است که تنها «مرجعی» که می تواند عليه ايران تحريم وضع کند، شورای امنيت سازمان ملل متحد است
رومانو پرودی: خط مشی ايتاليا اين است که تنها «مرجعی» که می تواند عليه ايران تحريم وضع کند، شورای امنيت سازمان ملل متحد است

در حالی که وزير امورخارجه فرانسه در نامه ای به اتحاديه اروپا خواهان اعمال تحريم های تازه عليه ايران خارج از چارچوب شورای امنيت شده است، ايتاليا می گويد بايد به مذاکرات با تهران «فرصت» داد.


رومانو پرودی، نخست وزير ايتاليا، روز چهارشنبه، سوم اکتبر، از توافق ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی به عنوان يک «فرصت» تازه ای برای حل بحران هسته ای جمهوری اسلامی ياد کرد که می بايست پيش از تحريم های جديد عليه ايران مورد توجه قرار گيرد.


آقای پرودی با اشاره به توافق مرداد ماه ميان ايران و آژانس افزود: «بايد از اين فرصت» پيش آمده «استفاده» کرد.


ايران و آژانس بين ‌المللی انرژی اتمی در مرداد ماه سال جاری توافق کردند تا براساس يک جدول زمانی، اين کشور به «سوال های باقی مانده» درباره برنامه هسته‌ ای خود پاسخ دهد و تا ماه نوامبر اسناد و مدارک درخواستی را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار دهد.


آمريکا و فرانسه با اين توافق مخالفت کرده و می گويند: موافقت ايران با آژانس با هدف انحراف توجهات نسبت به سرپيچی اين کشور از اجرای قطعنامه های شورای امنيت صورت گرفته و تهران درصدد « خريدن زمان» است.


در همين حال آقای پرودی گفت: «ما هميشه گفته ايم که تحريم ابزاری است برای وارد کردن فشار برای انجام گفت وگو و من فکر نمی کنم تشديد آنها پيش از حضور بر سر ميز مذاکره گزينه درستی باشد.»


  • ما هميشه گفته ايم تحريم ابزاری است برای وارد کردن فشار برای انجام گفت وگو و من فکر نمی کنم تشديد آنها پيش از حضور بر سر ميز مذاکره گزينه درستی باشد
رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نخست وزير ايتاليا، که کشورش بزرگترين شريک تجاری ايران در اتحاديه اروپاست، افزود:«ما خواهان انجام مذاکرات بوديم، اکنون مذاکرات در حال انجام است. پس بگذاريد(مذاکرات انجام شود) تا نتيجه بدست آيد».


به گفته آقای پرودی، خط مشی ايتاليا اين است که تنها «مرجعی» که می تواند عليه ايران تحريم وضع کند، شورای امنيت سازمان ملل متحد است.


در خواست فرانسه برای تشديد تحريم مالی و اقتصادی ايران


در حالی که ايتاليا خواهان فرصت دادن به توافق ايران و آژانس است، برنار کوشنر، وزير امورخارجه فرانسه، در نامه ای به وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا خواهان تشديد تحريم های «مالی و اقتصادی» ايران شد.


آقای کوشنر در نامه خود نوشته است:« در آغاز ما می توانيم برخی موسسات مانند بخش بانکی و افراد را به ليست کسانی که توسط اتحاديه اروپا اموال و دارايی هايشان مسدود می شود، اضافه کنيم، همچنين می توان ممنوعيت صدور ويزا (برای مقام های ايران) را نيز افزود.»


آقای کوشنر در نامه خود خواهان انجام مذاکرات درباره اين «اقدامات» تازه علیه ایران در نشست ۱۵ ماه اکتبر وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا شده است.


وزير امورخارجه فرانسه همچنين با اشاره به موضع برخی کشورها در گروه کشورهای موسوم به ۱+۵ گفته است: مذاکره برای صدور قطعنامه تازه عليه ايران در شورای امنيت طول خواهد کشيد.


برنار کوشنر، وزير امورخارجه فرانسه، در نامه ای به وزيران امورخارجه اتحاديه اروپا خواهان تشديد تحريم های «مالی و اقتصادی» ايران شد

در همين زمينه، وزيران امورخارجه آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه (اعضای دايمی شورای امنيت) به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ ، بيست و هشتم سپتامبر در بيانيه مشترکی اعلام کرده بودند که مذاکرات خود بر سر اعمال دور سوم تحريم ها عليه ايران را تا ماه نوامبر و ارايه گزارش مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی به تعويق می اندازند.


هشدار البرادعی به ايران


همزمان با اختلاف نظر فرانسه و ايتاليا بر سر اعمال تحريم ايران توسط اتحاديه اروپا خارج از چارچوب شورای امنيت، محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی به ايران هشدار داد که اين کشور فقط تا ۲۲ نوامبر فرصت دارد تا ابهامات را در مورد برنامه هسته ای خود بر طرف کند.


آقای برادعی در گفت وگو با روزنامه فاينشنال تايمز چاپ لندن، گفت: اميدوار است که ايران ابهامات موجود در مورد فعاليت های هسته ای خود را تا پيش از تشکيل جلسه شورای حکام آژانس در روز ۲۲ نوامبر، برطرف کند.


محمد البرادعی در چنين روزی گزارش خود را در مورد همکاری ايران با آژانس به شورای حکام ارايه می دهد.


وی اظهار داشت: «من به ايرانی ها گفته ام که اين آزمايشی برای شماست. شما متعهد شده ايد که رفع ابهام کنيد. اگر چنين کاری نکنيد هيچکس از شما پشتيبانی نخواهد کرد.»


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی افزود: دو موضوع کليدی و مهم در چند هفته آينده بايد روشن شود: «نخست اينکه پژوهش و توانايی ايران در مورد غنی سازی تا کجا پيش رفته است و دوم، توانايی اين کشور برای استفاده از مواد اتمی جهت توليد سلاح تا چه اندازه است.»


آقای برادعی گفت: «من اميدوارم تا ماه نوامبر اين دو مساله حل شده باشد ولی نمی توانم بگويم تا کجا در اين زمينه پيش می رويم.»


مدير کل آژانس تاکيد کرد: مساله اصلی اين است که ايران نشان دهد که حسن نيت دارد.


XS
SM
MD
LG