لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

سقوط کابل؛ سازمان ملل از طالبان خواست که نهایت خویشتن‌داری را به خرج دهند


این تصویر از ویدیوی مصاحبه شبکه تلویزیونی الجزیره با شبه‌نظامیان طالبان در ارگ ریاست جمهوری افغانستان گرفته شده است
این تصویر از ویدیوی مصاحبه شبکه تلویزیونی الجزیره با شبه‌نظامیان طالبان در ارگ ریاست جمهوری افغانستان گرفته شده است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ساعاتی پس از سقوط کابل به دست شبه‌نظامیان طالبان از آنها و همه گروه‌های درگیر خواست که برای محافظت از جان شهروندان نهایت خویشتنداری را به خرج دهند.

سخنگوی آقای گوترش شامگاه یکشنبه گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد از طالبان و دیگر طرفین منازعه خواسته است که نسبت به اجرای ضوابط بین‌المللی بشردوستانه اطمینان حاصل کنند و به حقوق و آزادی‌های مردم احترام بگذارند.

روز یکشنبه ۲۴ مرداد با ورود طالبان به حومه کابل، اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان از کشور گریخت. ساعاتی بعد از آن نیز فرماندهان طالبان خبر دادند که ارگ ریاست جمهوری افغانستان در پایتخت به دست این گروه افتاده است.

بر اساس گزارش‌ها، آقای غنی به همراه حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، و یک دستیار نزدیک دیگر خود به تاجیکستان رفته است، امری که باعث شد عبدالله عبدالله رئیس هیات افغانستانی برای مذاکره با طالبان با انتشار پیامی او را «رئیس جمهور سابق» بنامد.

آقای عبدالله در این پیام از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند و همچنین به طالبان توصیه کرد که تا پایان مذاکرات، وارد کابل نشوند.

اما شبه‌نظامیان طالبان که در حومه شهر کابل با پرچم‌های سفید حضور داشتند، در نهایت وارد پایتخت شدند و کنترل ارگ ریاست جمهوری افغانستان و چندین منطقه کابل را در اختیار گرفتند.

در این حال برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که عبدالله عبدالله، حامد کرزی و گلبدین حکمتیار شورای هماهنگی تشکیل داده‌اند.

شبکه خبری طلوع افغانستان پیش از این گزارش داده بود که با خروج غنی از کشور، عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت داخله افغانستان رهبری دولت انتقالی را در دست خواهد داشت. اما اکنون با ورود طالبان به کابل مشخص نیست که ایده دولت انتقالی چه سرنوشتی پیدا کند.

آقای میرزکوال با انتشار ویدیویی از مردم خواسته بود که نگران حملات طالبان نباشند، چرا که طبق توافق، حمله‌ای به کابل انجام نخواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، بالگردها کادر دیپلماتیک آمریکا از سفارت این کشور در کابل را خارج کرده‌اند در حالی که دود ناشی از سوزاندن اسناد مهم از ساختمان سفارت بلند شده بود.

همچنین دیگر از سفارتخانه‌های کشورهای غربی در حال انتقال دیپلمات‌های خود به خارج از افغانستان هستند.

شبه‌نظامیان طالبان طی یک هفته گذشته تقریبا کل افغانستان را تصرف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG