لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

قیمت نفت پس از حملات آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها بالا رفت


در پی حملات شبانه آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌های یمن، قیمت نفت در بازارهای جهانی حدود سه درصد افزایش یافت.

قیمت نفت شاخص برنت در لحظه تنظیم این گزارش در عصر جمعه ۲۲ دی‌ماه نسبت به روز قبل حدود ۳ درصد افزایش یافت و به نزدیک ۸۰ دلار رسید و قیمت نفت شاخص وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با رشد مشابهی به بالای ۷۴ دلار رسید.

صبح روز جمعه حتی قیمت نفت نسبت به روز گذشته بیش از چهار درصد افزایش یافته بود.

حوثی‌های یمن طی هفته‌های گذشته حملات زیادی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب با درخواست پایان حملات اسرائیل به نوار غزه داشته‌اند که با هشدارهای تلافی‌جویانه آمریکا و متحدانش مواجه شده بود.

حوثی‌ها طی سه ماه گذشته ۲۵ نفتکش را در آب‌های اطراف یمن مورد حمله قرار داده‌اند.

نهایتاً، آمریکا و بریتانیا با حمایت چندین متحد نظامی خود در منطقه، بامداد جمعه بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ مکان مورد استفاده گروه حوثی‌ها در یمن، هدف قرار دادند.

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلانمی تهدید کرده‌اند که حملات به «کشتی‌های مرتبط با اسرائیل» را ادامه خواهند داد.

بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در نیمه ابتدایی ۲۰۲۳ و پیش از حملات حوثی‌ها روزانه ۸.۸ میلیون بشکه نفت و محصولات نفتی از تنگه باب‌المندب عبور می‌کرد. این رقم معادل تقریبا ۸ درصد از مصرف جهانی نفت است.

در پی حملات آمریکا و متحدانش به مواضع حوثی‌ها و تهدید دوباره این گروه شبه‌نظامی، دوباره نفتکش‌ها برای عبور از این گذرگاه دچار تردید بیشتر شده و ترجیح می‌دهند به جای مسیر کوتاه دریای سرخ، قاره آفریقا را دور بزنند.

از جمله شرکت «تورم» دانمارک که ۸۰ نفتکش در ناوگان خود دارد، روز جمعه اعلام کرد که حمل نفت از دریای سرخ را متوقف می‌کند.

این گذرگاه همچنین محل عبور ۴ درصد از گاز مایع مصرفی جهان و ۱۵ درصد از تجارت دریایی کالا است.

از طرفی ارتش جمهوری اسلامی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای‌ اعلام کرد نفتکش «سنت نیکلاس» را که پیشتر با نام «سوئز راجان» تردد می‌کرد، «با حکم قضایی» و «تأیید سازمان بنادر و کشتیرانی» توقیف کرده است.

ایالات متحده آمریکا بلافاصله به ایران هشدار داد که فوراً این نفتکش را آزاد کند.

نیروی دریایی آمریکا شهریورماه گفت که ایران ظرف دو سال گذشته دست‌کم پنج کشتی تجاری را توقیف کرده و ۱۲ کشتی دیگر را هدف حمله قرار داده است.

روزانه ۲۰ میلیون بشکه نفت نیز از تنگه هرمز عبور می‌کند که معادل تقریباً ۲۰ درصد از مصرف جهانی نفت است.

مجموعه این حملات در تنگه هرمز و باب‌المندب باعث شده است قیمت نفت نسبت به اواخر سال گذشته میلادی حدود ۷ درصد افزایش یابد.

سوزانا استریتر مدیر شرکت خدمات مالی «هارگریوز لندس‌داون» بریتانیا به رویترز گفته است اگر حملات حوثی‌ها ادامه یابد و تردد کشتی‌ها از باب‌المندب دچار اخلال شود، احتمال افزایش قیمت نفت تا ۱۰ درصد و قیمت گاز تا ۲۰ درصد در بازارهای جهانی وجود دارد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، فایننشال تایمز و رادیو فردا. د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG