لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

اسقف اعظم ارمنی تظاهرات ضد دولتی دیگری را در ایروان رهبری کرد


اسقف اعظم باگرات گالستانیان، رهبر مخالفان دولت ارمنستان در جمعه معترضان سخنرانی می‌کند
اسقف اعظم باگرات گالستانیان، رهبر مخالفان دولت ارمنستان در جمعه معترضان سخنرانی می‌کند

هزاران نفر از شهروندان ارمنستان در حمایت از جنبش اعتراضی «تاووچ برای سرزمین مادری» که خواستار استعفای نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، به دلیل استرداد منطقه مرزی تاووچ به جمهوری آذربایجان است، روز دوشنبه به خیابان‌های ایروان آمدند.

این تظاهرات به رهبری اسقف اعظم باگرات گالستانیان در پایتخت ارمنستان برگزار شد و در حالی که گزارش‌ها حاکی از حضور نیروهای پلیس در منطقه بود، بر خلاف تظاهرات هفته گذشته مخالفان دولت ارمنستان، هیچ خشونتی بین طرفین رخ نداد.

پلیس ارمنستان در تظاهرات چهارشنبه گذشته از بمب‌های صوتی گیج‌کننده استفاده کرد و حدود صد نفر را دستگیر کرد. همچنین ده‌ها نفر نیز در جریان آن تظاهرات مجروح شدند. اما پاشینیان از اقدام پلیس در کابرد زور علیه معترضان دفاع کرد و برخورد آن با مخالفان را «مشروع و حرفه‌ای» دانست.

باگرات گالستانیان در تظاهرات روز دوشنبه گفت که پزشکی قانونی از معاینه مجروحان تظاهرات هفته گذشته تا شامگاه یکشنبه خودداری کرد تا به این ترتیب وقایع آن روز پنهان بماند.

وی تاکید کرد که وقایع روز ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) لکه ننگ دیگری بر چهره این دولت و رهبر آن است و وعده داد که اقدامات قانونی علیه عاملان خشونت‌های آن روز انجام خواهد گرفت.

رسانه‌های ارمنی به نقل از مقامات پلیس این کشور گزارش داده‌اند که ۱۷ نفر از افسران پلیس در درگیری‌های چهارشنبه مجروح شداند. وزارت کشور ارمنستان نیز اعلام کرد که ۷۶ شهروند غیرنظامی مجروح و ۹۸ نفر هم بازداشت شدند.

ارمنستان ماه گذشته پس از مدت‌ها که مذاکرات صلح با باکو متوقف شده بود، چهار روستای جمهوری آذربایجان را که از اوایل دهه ۱۹۹۰ در اختیار داشت، بازگرداند و به این ترتیب مانع بزرگی را در مذاکرات برطرف کرد.

اما این اتفاق به خشم مخالفان دولت پاشینیان دامن زد و موج دوباره‌ای از اعتراضات را در این کشور موجب شده است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن
XS
SM
MD
LG