لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

برگزاری نشست مجازی وزیران خارجه همسایگان افغانستان به ریاست پاکستان


شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، ریاست نشست مجازی وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان را برعهده داشت.
شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، ریاست نشست مجازی وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان را برعهده داشت.

پاکستان روز چهارشنبه ۱۷ شهریور میزبان نشست مجازی وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان به منظور گفت‌وگو درباره تحولات این کشور بود.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این نشست، وزیران خارجه ایران، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت داشتند.

این بیانیه می‌گوید شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، ریاست جلسه را بر عهده داشت و هدف از جلسه نیز «همکاری با یکدیگر برای هدف مشترک برقراری صلح و ثبات در افغانستان بود، امری که برای تحکیم پیوندهای اقتصادی ضرورت دارد».

نشست مجازی وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان یک روز پس از آن برگزار شد که طالبان اعضای دولت موقت خود را اعلام کرد.

پاکستان تاکنون درباره دولت جدید افغانستان اظهار نظر نکرده است. این کشور اما متهم به مداخله در افغانستان و حمایت از طالبان پیش از سقوط دولت اشرف غنی است.

گزارش‌هایی نیز مبنی بر دخالت پاکستان به نفع طالبان در حملات اخیر به پنجشیر منتشر شده است، ولایتی که نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان علیه طالبان به رهبری احمد مسعود هنوز بخش‌هایی از آن را در اختیار دارند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در نشست مجازی یادشده بدون اشاره به نام کشور خاصی نسبت به «تکرار مداخله نظامی» در افغانستان هشدار داده است.

آقای امیرعبداللهیان اظهار داشت: «استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی تکرار اشتباهی است که چندین بار در تاریخ معاصر افغانستان اتفاق افتاده و همگان باید به گفت‌و‌گو به عنوان یک اصل اصیل پایبند باشند و کشورهای همسایه کمک کنند دخالت خارجی اتفاق نیافتد.»

ایران حملات اخیر به پنجشیر را محکوم کرده و کشته شدن فهیم دشتی، سخنگوی جببه مقاومت علیه طالبان، را «شهادت» خوانده است.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: «اولویت جمهوری اسلامی ایران تحقق خواست و اراده مردم افغانستان و ثبات و آرامش در این کشور است که تنها در سایه تشکیل یک دولت فراگیر است که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و مردمی افغانستان باشد.»

به‌رغم وعده‌های اولیه طالبان، دولت موقت افغانستان به طور کامل از افراد وفادار و باسابقه این گروه تشکیل شده است و هیچ زنی نیز در دولت وجود ندارد.

وزیر خارجه چین نیز در نشست روز چهارشنبه بر ضرورت مقابله با استفاده گروه‌های متهم به تروریسم از خاک افغانستان تاکید کرده است.

وانگ یی گفت همه کشورهای همسایه افغانستان باید پیوندهای اطلاعاتی و همکاری‌های مرزی خود با یکدیگر را تقویت کنند و گروه‌های تروریستی را که از افغانستان نفوذ می‌کنند از بین ببرند.

وانگ یی ماه گذشته میزبان ملا برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان، بود و به تازگی نیز گفته است که جهان باید افغانستان را راهنمایی و حمایت کند تا انتقال قدرت در آن صورت بگیرد به جای آن که به این کشور فشار بیاورد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز، ایرنا و رادیو فردا/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG