لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

مسئله «پایتخت شدن» بیت‌المقدس و هشدار فلسطینی‌ها به ترامپ


صائب عریقات، مذاکره‌کننده فلسطینی، می‌گوید: «کشور فلسطین بدون اینکه شرق بیت‌المقدس پایتخت آن باشد، مفهومی ندارد»
صائب عریقات، مذاکره‌کننده فلسطینی، می‌گوید: «کشور فلسطین بدون اینکه شرق بیت‌المقدس پایتخت آن باشد، مفهومی ندارد»

در حالی که یک گزارش رویترز می‌گوید رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه این هفته اورشلیم/بیت‌المقدس را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت خواهد شناخت، مقامات فلسطینی آن را یک «تغییر خطرناک» در سیاست آمریکا دانسته و به واشینگتن «هشدار» داده و آن را «بازی با آتش» نامیدند.

خبرگزاری رویترز جمعه دهم آذر گزارش داد که دونالد ترامپ چهارشنبه پانزدهم آذر در یک سخنرانی در کاخ سفید خواهد گفت که دولت آمریکا اورشلیم را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به‌رسمیت می‌شناسد.

همزمان، دولت ترامپ در روزهای آینده باید تصمیم بگیرد که سفارتخانه آمریکا در اسرائیل از شهر تل‌آویو به فعالیت ادامه دهد یا به بیت‌المقدس منتقل شود.

اما گزارش‌های متعددی می‌گوید که آقای ترامپ دستورالعملی را تمدید خواهد کرد که بر اساس آن، سفارت آمریکا برای شش ماه دیگر نیز در تل‌آویو باقی خواهد ماند اما اورشلیم را رسماً «پایتخت اسرائیل» اعلام خواهد کرد.

در حالی که دولت‌مردان اسرائیلی پیشاپیش به این احتمال واکنش نشان داده و از آن ابراز خشنودی کرده‌اند، فلسطینیان این تغییر در سیاست‌های چند دهه اخیر آمریکا را تصمیمی پرعقوبت نامیدند و نسبت به عملی شدن آن هشدار دادند.

این ارزیابی تقویت می‌شود که تصمیم آمریکا منطقه خاورمیانه را با بحران جدی روبه‌رو کند؛ رسانه‌های آمریکایی حامی آقای ترامپ نیز شریک این ارزیابی هستند.

دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی و مقامات ارشد این حکومت جمعه یازدهم آذر در بیانیه‌هایی تأکید کردند که بیت‌المقدس «خط قرمز» است و آمریکا با به‌رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت کشور یهود، وضعیت منطقه را دستخوش دگرگونی عمیق می‌کند.

نبیل ابوردینه سخنگوی نهاد ریاست تشکیلات خودگردان به خبرگزاری فرانسه گفت، «چه به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا چه انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، به یکسان برای سرنوشت روند صلح خطرناک است و منطقه را به کام بی‌ثباتی می‌کشاند».

نبیل ابوردینه افزود، در هر راه حل عادلانه برای نزاع اسرائیلی- فلسطینی شرق بیت‌المقدس باید به عنوان پایتخت کشور فلسطین به‌رسمیت شناخته شود.

همچنین به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، آقای ابوردینه در بیانیه‌ای تأکید کرد که «شرق بیت‌المقدس، با اماکن مقدس آن، اول و آخر هر راه حل و هر طرحی برای جلوگیری از نابودی منطقه است».

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین نیز جمعه در مصاحبه با شبکه الجزیره خبر داد که او با رهبران شماری از کشورهای عربی گفت‌وگو کرده و آنها نیز گفته‌اند که بیت‌المقدس «نه تنها برای فلسطینیان، بلکه برای اعراب، مسلمانان و مسیحیان در هر جای جهان، خط قرمز است».

آقای عریقات که در ویرجینیای آمریکا به‌سر می‌برد، افزود که همه عوامل یاد شده «به دولت آمریکا پیام داده‌اند که بیت‌المقدس تنها یک مسئله فلسطینی نیست؛ مسئله عربی و اسلامی و همچنین یک مسئله مسیحی است».

به گفته صائب عریقات، دولت آمریکا در پاسخ به تماس‌ها «قول داده بود» که وعده‌های بیان شده از سوی دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش، در زمینه انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، معلق می‌شود.

آقای عریقات گفت، دست زدن به (وضعیت) بیت‌المقدس، یک تصمیم «خطیر» است؛ به مسجدالاقصی و کلیسای قبر مقدس (مزار عیسی مسیح) نیز مربوط می‌شود؛ این «بازی با آتش است».

صائب عریقات افزود (استقلال) «کشور فلسطین بدون اینکه شرق بیت‌المقدس پایتخت آن باشد، مفهومی ندارد».

دفتر پادشاهی اردن نیز در روزهای گذشته در بیانیه‌ای تأکید کرد که ملک عبدالله دوم پادشاه این کشور به آمریکا هشدار داده‌است که از گام‌هایی که منطقه را بحرانی کرده و «به گروه‌های تروریستی فرصت بروز خشونت‌های تازه می‌دهد» دوری کند.

هیچ کشور جهان در پنجاه سالی که از اشغال اسرائیل بر شرق اورشلیم/بیت‌المقدس سپری شده، تا به حال، این شهر را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به‌رسمیت نشناخته و هیچ کشور دنیا در این شهر سفارتخانه ندارد.

در حالی که هنوز تغییر سیاست آمریکا نیز اعلام نشده، بار دیگر مناسبات اسرائیل و فلسطینیان در روزهای گذشته دستخوش تنش شدید شده‌است؛ در حملات متقابل، یک نظامی اسرائیلی و یک کشاورز فلسطینی کشته شده و اسرائیل نیز به چند نقطه غزه حمله هوایی و زمینی کرده و چند فلسطینی زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG