لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

رهبر مخالفان خواستار اعتصاب سراسری در ارمنستان شد


نیکول پاشینیان خواستار نافرمانی مدنی در ارمنستان شده استو
نیکول پاشینیان خواستار نافرمانی مدنی در ارمنستان شده استو

نیکول پاشینیان، رهبر مخالفان در ارمنستان، سه شنبه ۱۱ اردیبهشت پس از آن که نتوانست از پارلمان این کشور برای تصدی نخست وزیری رای لازم را کسب کند، خواستار اعتصاب سراسری در این کشور شد.

گزارش ها حاکی است در جلسه اضطراری پارلمان، نیکول پاشینیان از اعضای حزب جمهوریخواه که اکثریت کرسی های پارلمان را در اختیار دارند خواست با نخست وزیری وی موافقت کند در غیر این صورت آنها با «سونامی سیاسی» مواجه خواهند شد.

آقای پاشینیان روز سه شنبه برای نخست وزیری تنها ۴۵ رای کسب کرد . این در حالی بود که برای احراز این پست او نیاز به ۵۳ رای در پارلمان ارمنستان داشت. حزب حاکم جمهوریخواه هم اکنون ۵۸ کرسی از ۱۰۵ کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

نیکول پاشینیان پس از آنکه نتوانست آرا لازم را کسب کند، خواستار اعتصاب سراسری در روز چهارشنبه شد. آقای پاشینیان از هواداران خود خواسته است با نافرمانی مدنی تمام سرویس های عمومی از جمله مدارس، فرودگاه ها،خیابان ها را به تعطیلی بکشانند.

آقای نیکول پاشینیان که شامگاه سه شنبه درجمع ده ها هزار نفر از هواداران خود درمیدان جمهوری در مرکز ایروان سخنرانی می کرد، گفت: ما خیابان ها، فرودگاه ها، راه آهن و مترو را خواهیم بست.

وی اضافه کرده است: اگر همه در نافرمانی مدنی مشارکت کنند، این پیروزی بزرگی برای ملت ارمنستان خواهد بود. مبارزه ما، مبارزه مسالمت آمیز است. این اقدام صلح آمیز نافرمانی مدنی است.

تحولات تازه در منازعه قدرت در ارمنستان درحالی روی می دهد که اعتراضات گسترده مخالفان علیه سرژ سرکیسیان باعث شد تا وی از سمت نخست وزیری کناره گیری کند.

آقای سرکیسیان ۱۰ سال رئیس‌جمهوری ارمنستان بود و با تغییر در قانون اساسی در آخرین سال ریاست‌جمهوری‌اش، اختیارات مقام نخست‌وزیری را بیشتر کرد و درست یک هفته بعد از ترک پست ریاست‌جمهوری، پارلمان این کشور وی را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد.

او که متهم به «تلاش برای چنگ زدن دائمی به قدرت» بود، با اوج‌گیری اعتراضات مردمی، نهایتا روز سوم اردیبهشت از مقام خود استعفاء کرد.

با استفاده از گزارش های آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG