لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

نتانیاهو در دیدار با پنس از مقابله با «سطله‌طلبی ایران» خواهد گفت


معاون رئیس‌حمهور آمریکا شامگاه یکشنبه پس از سفر کوتاه خود به مصر و اردن وارد اسرائیل شد.
معاون رئیس‌حمهور آمریکا شامگاه یکشنبه پس از سفر کوتاه خود به مصر و اردن وارد اسرائیل شد.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، شامگاه یکشنبه اول بهمن، در پی دیدارهای کوتاهی از مصر و اردن، برای دیدار با نخست‌وزیر و سایر مقام‌های اسرائیل وارد این کشور شد.

آن طور که رسانه‌های اسرائیل گزارش کرده‌اند، آقای پنس که شامگاه یکشنبه با استقبال وزیر جهانگردی اسرائیل و سفیر آمریکا در این کشور وارد فرودگاه بن گوریون شد، بخش کاری سفر سه روزه خود به اسرائیل را دوشنبه دوم دی با گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، آغاز می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه در نشست دولتش گفت که در مذاکرات با این «دوست بزرگ و حقیقی اسرائیل» بویژه در مورد مقابله با «سلطه‌طلبی‌های منطقه‌ای» و برنامه اتمی ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

مایک پنس بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که پس از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، به منطقه سفر می‌کند.

تصمیم پانزدهم آذر دونالد ترامپ در مورد اورشلیم با واکنش‌های منفی فلسطینیان، کشورهای عربی و بخشی از جامعه جهانی روبه‌رو شد و موجب شد موعد اولیه سفر آقای پنس به منطقه، نیز تغییر کند؛ این سفر یک بار دیگر نیز به دلایل داخلی دولت آمریکا با تعویق روبه‌رو شد.

موضوع مخالفت با تصمیم آمریکا در مورد اورشلیم، بخشی از مذاکرات جداگانه رئیس‌جمهور مصر و پادشاه اردن با آقای پنس بود؛ معاون رئیس‌جمهور آمریکا به رهبران هر دو کشور عربی اطمینان داد که واشینگتن همچنان حامی راهکار صلح است و برای تجدید روند مذاکرات سیاسی خاورمیانه تلاش می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در دیدار قاهره به آقای پنس گفت که مصر «از حق فلسطینیان برای داشتن کشور مستقل با پایتختی قدس شرقی قاطعانه حمایت می‌کند».

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن نیز در دیدار روز یکشنبه خود با آقای پنس، در حالی که سفر او را «مأموریتی برای اعتمادسازی» و «احیای راهکار صلح» توصیف کرد، با ابراز نگرانی از تصمیم آمریکا در مورد اورشلیم گفت که این امر موجب ایجاد «چالشی بزرگ» شده و به ناامیدی در منطقه دامن زده است.

به گفته پادشاه اردن، تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا «نمی‌تواند بخشی از راه حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی باشد»؛ و بنا به استدلال او، ریشه بی‌ثباتی خاورمیانه از تداوم داشتن همین نزاع ناشی می‌شود.

پادشاه اردن همچنین به آقای پنس گفت که شرق بیت‌المقدس باید پایتخت کشوری باشد که در چارچوب مرزهای سال ۱۹۶۷ برای فلسطینیان تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، مایک پنس هم در این دیدار تأیید کرد که او و پادشاه اردن «اتفاق نظر داشتند که دیدگاه مشترکی در مورد تصمیم آمریکا در ارتباط با اورشلیم ندارند».

آقای پنس همچنین گفت که واشینگتن همچنان به نقش اردن در تولیت اماکن مقدسه شرق اورشلیم احترام می‌گذارد.

مایک پنس در دیدار با ملک عبدالله دوم همچنین از تلاش‌های اردن در چیره شدن بر داعش در عراق و سوریه تقدیر کرد؛ اردن پیش از همپیمانی سال‌های گذشته با آمریکا در رویارویی با داعش، از ده‌ها سال پیش نیز متحد منطقه‌ای آمریکا بوده است.

مقابله با نفوذ ایران

معاون رئیس‌جمهور آمریکا، پیش از پرواز به سوی اسرائیل، در دیدار از نظامیان آمریکا در اردن، با اشاره به «تهدیدات» ایران برای منطقه و همپیمانان آمریکا گفت، با گسترش نفوذ ایران مقابله کرده و نخواهیم گذاشت که «ایران به قدرت برتر منطقه بدل شود».

به گفته آقای پنس، ثبات خاورمیانه ضامن امنیت آمریکاست و حضور نظامی آمریکا در منطقه ادامه خواهد داشت.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در این نخستین سفرش به اسرائیل، افزون بر ملاقات با نخست‌وزیر اسرائیل، با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس اسرائیل گفت‌وگو می‌کند و عصر دوشنبه در کنست سخنرانی دارد.

به گزارش وای.نت، ایمن عوده رهبر «فهرست مشترک عربی» گفته است که نمایندگان عرب مجلس اسرائیل، حضور در سخنرانی آقای پنس را تحریم می‌کنند؛ امری که نخست‌وزیر اسرائیل آن را «شرم‌آور» توصیف کرده و گفته است که اسرائیلی‌ها احترام بزرگی را که آمریکا شایسته آن است، در زمان حضور آقای پنس در این کشور نشان خواهند داد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز پیشتر خبر داده است که محمود عباس در اعتراض به تصمیم آقای ترامپ در خصوص بیت‌المقدس، با مایک پنس دیدار نخواهد کرد.

در حالی که آمریکا بزرگترین حامی مالی فلسطینیان در طول دهه‌ها گذشته است و در شرایطی که دونالد ترامپ تأکید کرده دولت او برای توافق تاریخی میان اسرائیل و فلسطینیان تلاش خواهد کرد و حامی هر راهکار مورد حمایت طرفین نزاع است، محمود عباس در روزهای گذشته حملات سختی را متوجه رئیس‌جمهور آمریکا کرده بود.

XS
SM
MD
LG