لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

آغاز سفر معاون ترامپ به خاورمیانه، در میان تنش بر سر پایتخت اسرائیل


مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا
مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا

در چارچوب سفری چهار روزه به منطقه خاورمیانه، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه، ۳۰ دی‌ماه، وارد قاهره، پایتخت مصر، شد. این در حالی است که تنش بر سر اعلام اورشلیم/بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای پنس در ادامه این سفر دیداری هم از اردن خواهد داشت و سپس در روز دوشنبه به اسرائیل خواهد رسید.

هر سه کشور از جمله متحدان کلیدی ایالات متحده در خاورمیانه به شمار می‌روند.

با این حال، این سفر در حالی رخ می‌دهد که تنش بر سر اعلام شهر اورشلیم‌/بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از طرف دولت ترامپ هم‌چنان در خاورمیانه و عرصه جهانی ادامه دارد.

دونالد ترامپ روز پانزدهم آذر رسماً اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و آن را حقیقتی تاریخی نامید و تأکید کرد که شناخت این حقیقت به دستیابی به صلح در نزاع اسرائیلی- فلسطینی کمک می‌کند.

در پی اعلام این تصمیم، آقای ترامپ فرمان آغاز روند انتقال سفارت آمریکا را نیز امضا کرد، اما همزمان این امر را برای شش ماه دیگر به تعویق انداخت.

اما گزارش‌های تازه مربوط به انتقال عملی سفارت آمریکا به شهر اورشلیم از سال آینده، با سفر مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، به اسرائیل همزمان شد.

مقامات فلسطینی که از تصمیم ماه گذشته آقای ترامپ در مورد بیت‌المقدس ناخشنودند اعلام کرده‌اند که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، به عنوان اعتراض به این تصمیم با مایک پنس دیدار نمی‌کند.

آقای عباس یک‌شنبه گذشته در سخنرانی تندی در نشست شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین علیه تصمیم آمریکا، تکرار کرد که فلسطینیان دیگر آمریکا را در مقام میانجی صلح قبول ندارند.

فلسطینیان بخش شرقی بیت‌المقدس را پایتخت کشوری برای خود می‌دانند. اکثریت جامعه جهانی نیز در حمایت از راهکار دو کشور، استقلال فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ با پایتختی شرق اورشلیم را پیشنهاد می‌کند.

در مصر نیز بنا بر گزارش‌ها رهبران مسلمانان و مسیحیان اعلام کرده‌اند که در اعتراض به اقدام دولت ترامپ، با آقای پنس دیدار نخواهند کرد.

مایک پنس در قاهره با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، دیدار دارد و پس از رسیدن به اردن با سلطان عبدالله دوم دیدار خواهد داشت.

مصر و اردن تنها کشورهای عربی هستند که با اسرائیل رابطه دیپلماتیک دارند.

آقای پنس روز دوشنبه وارد اسرائیل می‌شود و پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، در مجلس این کشور سخنرانی خواهد کرد.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید درباره سفر معاون ریاست جمهوری منتشر کرده ضمن تاکید بر همکاری این کشور با متحدان خود در خاورمیانه آمده است که آقای پنس قرار است درباره «نیاز به مبارزه با تروریسم و کمک به اقلیت‌های مذهبی» با رهبران کشورها به گفت‌وگو بنشیند.

با استفاده از خبرگزاری آلمان و رویترز. ف. دو

XS
SM
MD
LG