لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

«درز اسناد محرمانه» پنتاگون؛ ادعای تامین سلاح مصر و اسرائیل برای دوطرف جنگ اوکراین


بر اساس اسناد محرمانه افشا شده از وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، مصر قصد ارسال موشک به روسیه را داشته و اسرائیل در حال بررسی افزایش کمک‌های نظامی خود به اوکراین است.

روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه ۲۱ فروردین گزارش داد بر اساس یکی از اسناد محرمانه افشا شده از وزارت دفاع آمریکا، رئیس جمهور مصر به ارتش خود دستور داده تا ۴۰هزار موشک برای ارسال مخفیانه به روسیه تولید کند.

همزمان نیویورک تایمز نیز در گزارشی عنوان کرد که اسرائیل سعی دارد از «طریق کشورهای ثالث» به اوکراین سلاح ارسال کند.

اسناد یاد شده که شامل بیش از ۵۰ مورد مدرک اطلاعاتی با عناوین «محرمانه» و «بسیار محرمانه» هستند، در ابتدای ماه مارس در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بودند. عمده این مدارک در مورد جنگ اوکراین و روسیه و نقش متحدان آمریکا در این جنگ است.

نیویورک‌تایمز روز ۱۸ فروردین در این زمینه نوشت که این اسناد با درجه «حساسیت بالا»، از یک ماه پیش در فضای مجازی مانند توییتر و تلگرام منتشر شده است و می‌تواند به نهادهای اطلاعاتی آمریکا آسیب جدی بزند.

واشنگتن پست به سندی که در تاریخ ۱۷ فوریه امسال تنظیم شده اشاره می‌کند. در این سند «خلاصه مکالمه عبدالفتاح سیسی با افسران ارتش مصر در مورد تامین گلوله توپ و باروت برای روسیه» آمده است.

بر اساس این گزارش آقای سیسی به مقامات خود دستور می‌دهد که تولید و ارسال راکت‌ها را مخفی نگه‌دارند تا از بروز مشکل با غرب جلوگیری کنند.

الکساندر کوالنکو، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه تمام اطلاعات این اسناد در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین پیش‌تر از سوی گزارشگران نظامی منتشر شده است، می‌گوید:‌ «آنچه تاکنون منتشر شده تاثیری بر روند جنگ روسیه علیه اوکراین یا روابط آن‌ها با کشورهای دیگر نخواهد گذاشت. چون ارزش اطلاعاتی مدارک لو رفته، زیاد نیست و عمده اطلاعات پیش‌تر نیز در دسترس عموم بوده.»

مصر و روسیه این ادعا را رد می‌کنند

یک منبع مصری که نامش فاش نشده روز دوشنبه ۲۱ فروردین به شبکه محلی «القاهره نیوز» گفته است که مطلب منتشر شده در واشنگتن پست «بی‌اساس» است و تاکید کرده که مصر «سیاست متعادلی را با تمام کشورها برای حفظ صلح» اتخاذ کرده است.

مسکو نیز روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین به این مساله واکنش نشان داده است. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ادعای تولید سلاح مصر برای روسیه را «یک خبر جعلی احساسی دیگر» خواند.

تاکنون شواهدی مبنی بر دسترسی روسیه به تسلیحات مصری یادشده، منتشر نشده اما الکساندر کوالنکو می‌گوید که روسیه «به تمام کشورهای دوست و تحت نفوذش» مراجعه کرده تا در ازای «کمک‌های گذشته یا وعده کمک‌ در آینده» از نیروهای نظامی‌اش در اوکراین حمایت کنند.

مصر یکی از شرکای کلیدی آمریکا در خاورمیانه و یکی از بزرگترین دریافت‌کنندگان صادرات دفاعی آمریکا پس از اسرائیل است.

تلاش اسرائیل برای ارسال سلاح به اوکراین

نیویورک‌تایمز روز دوشنبه ۲۱ فروردین براساس یک سند لو رفته دیگر عنوان کرد که اسرائیل در حال بررسی ارسال تسلیحات به اوکراین از «طریق کشورهای ثالث» ضمن تشدید تلاش‌ها برای میانجیگری به منظور پایان این جنگ اوکراین است.

این رفتار مانند کاری است که ترکیه انجام می‌دهد. ترکیه ضمن میانجیگری و حفظ روابط دوستانه با روسیه، از اوکراین حمایت تسلیحاتی می‌کند.

این اولین بار نیست که ادعا می‌شود اسرائیل تصمیم گرفته به اوکراین برای مقابله با روسیه تجهیزات نظامی صادر کند.

آقای کوالنکو می‌گوید: «می‌دانیم اسرائیل تحت فشار است تا به اوکراین بیشتر کمک کند.»
وبسایت «اَکسیوس» روز ۲۵ اسفند در گزارشی اختصاصی خبر داد که اسرائیل مجوز فروش سامانه‌های ضد پهپادی به اوکراین را که می‌تواند برای مقابله با پهپادهای ایرانی مورد استفاده قرار گیرد، صادر کرده است.

بر اساس گزارش نیوریوک تایمز مقامات اسرائیل سه سناریوی‌ محتمل دیگر را هم در ارتباط با روسیه بررسی می‌کنند. سناریوهایی که احتمال می‌دهند روابط دو کشور در آینده تیره و تار شود.

این سناریوها در حالی به واقعیت بدل خواهند شد که روسیه تصمیم بگیرد سیستم‌های نظامی راهبردی خود را به ایران یا سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی را به سوریه ارسال کند. همچنین کمک روسیه به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران نیز در نظر گرفته شده است.

اگرچه به نظر می رسد انتشار این اسناد جدی‌ترین درز عمومی اسناد طبقه‌بندی شده آمریکا در سال‌های اخیر باشد اما گفته می‌شود این درز اطلاعات به گستردگی درز اطلاعات امنیتی آمریکا در سایت ویکی‌لیکس نیست.

سایت ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۳ حدود ۷۰۰ هزار سند، ویدئو و پیام‌های دیپلماتیک محرمانه آمریکا را منتشر کرد.

از دید الکساندر کوالنکو درز این اسناد «صرفاً مشکل امنیتی در آمریکا» است و ناخوشنودی متحدان واشنگتن را در پی خواهد داشت. او در انتها می‌گوید: «باید ببینیم آیا اطلاعات بیشتر و حساس‌تری نیز علنی می‌شود.»

XS
SM
MD
LG