لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

وزارت دفاع آمریکا: درآمد نفت سوریه به ما نمی‌رسد، به کـُردها می‌رسد


یکی از نیروهای شبه‌نظامی کرد سوریه در روستای صباح اطراف دیرالزور
یکی از نیروهای شبه‌نظامی کرد سوریه در روستای صباح اطراف دیرالزور

وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید درآمد ناشی از استخراج و فروش نفت سوریه قرار نیست به ایالات متحده تعلق گیرد، بلکه به کردها و متحدان آن‌ها در شمال‌شرق سوریه خواهد رسید.

جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، ۱۶ آبان با اشاره به گروه شبه‌نظامی عمدتا کرد در شمال‌شرق سوریه به خبرنگاران گفته «درآمد [نفت] به آمریکا نمی‌رود، می‌رسد به نیروهای دمکراتیک سوریه».

کردها از مهم‌ترین متحدان ائتلاف به رهبری آمریکا در جریان نبردها علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در سوریه بودند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مهر ماه گذشته دستور داد نیروهای کشورش در شمال سوریه، که در عین حال به‌مانند چتر حمایتی جلوی حمله گسترده ترکیه به کردها را می‌گرفتند، خارج شوند.

دستور آقای ترامپ انتقادهای فراحزبی را همراه آورد. اندکی نگذشت که وزیر دفاع ایالات متحده این احتمال را مطرح کرد که نیروهای آمریکایی بار دیگر به سوریه بازگردند، اما این بار برای حفاظت از میدان‌های نفتی این کشور که عمدتا در مناطق تحت کنترل کردها قرار دارد.

در نهایت نیز وزارت دفاع ایالات متحده رسما اعلام کرد چنین خواهد شد.

نیروهای آمریکایی اطراف میدان نفتی قامشلی، شمال شرق سوریه، اول نوامبر
نیروهای آمریکایی اطراف میدان نفتی قامشلی، شمال شرق سوریه، اول نوامبر

اما بازگشت نیروهای آمریکایی برای حفاظت از میدان‌های نفتی و برخی اظهارات مطرح‌شده پیرامون آن نیز واکنش‌های گوناگونی را همراه داشت.

آقای ترامپ خود در جریان یک سخنرانی پس از کشته‌شدن رهبر «داعش» توسط نیروهای آمریکایی در سوریه، گفته بود «من همیشه این را گفته‌ام: نفت را حفظ کن. ما می‌خواهیم از نفت نگه‌داری کنیم. ۴۵ میلیون دلار در ماه».

حال به نظر می‌رسد اظهارات آقای هافمن، سخنگوی پنتاگون، نیز به همین تحولات، اظهارات و واکنش‌ها مرتبط باشد.

سخنگوی پنتاگون البته تاکید کرده هدف این است که نیروهای دمکراتیک سوریه «توانایی آن را پیدا کنند که در جریان کارزار نظامی علیه داعش بر نیروی خود بیافزایند».

جاناتان هافمن افزوده «این موضوع جلوی داعش را [برای این‌که صاحب درآمد ناشی از نفت سوریه شود] می‌گیرد؛ به کردها و نیروهای دمکراتیک اجازه می‌دهد کنترل آن را نیز در دست داشته باشند».

دریابان ویلیام بایرن، معاون فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز گفته زمانی‌که نفرات «حکومت اسلامی» در سال ۲۰۱۵ بر میدان‌های نفتی کنترل داشتند چیزی در حدود ۴۵ هزار بشکه در روز استخراج می‌کردند، که رقمی در حدود ۱.۵ میلیون دلار را برایشان ارمغان می‌آورد؛ درآمدی که هزینه انجام عملیات داخلی و خارجی این گروه می‌شد.

دریابان بایرن گفته «ما اجازه نخواهیم داد چنین چیزی دوباره رخ دهد».

رویترز، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا/ت/خ
XS
SM
MD
LG