لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید سوگند یاد کرد


مسعود پزشکیان در مجلس برای مراسم تحلیف خود
مسعود پزشکیان در مجلس برای مراسم تحلیف خود

مسعود پزشکیان برای مراسم تحلیف خود وارد مجلس شورای اسلامی شد و به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران سوگند یاد کرد.

روز سه‌شنبه نهم مرداد، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۷۹ نماینده مجلس برای برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان نهمین رئیس‌جمهور برگزار شد.

آقای پزشکیان در حضور رئیس قوه قضائیه در راستای اجرای اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرد.

بنا به متن سوگندنامه، او از جمله سوگند یاد کرد که «پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری» و «ترویج دین» در ایران باشد،‌ «از هرگونه خودکامگی» بپرهیزد و «از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است» حمایت کند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز در یک سخنرانی تعهد کرد که به دولت جدید «یاری برساند» و سپس پایان مراسم تحلیف را اعلام کرد.

در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، علاوه بر روسای قوای مقننه و قضائیه، مسئولان و مقامات ارشد کشور، مهمان‌های خارجی در سطوح مختلف حضور داشتند.

به گفته خبرگزاری‌های داخلی، نمایندگان ۸۶ کشور که شامل ۱۰۴ هیئت و سازمان‌های بین‌المللی هستند در این مراسم حضور داشتند.

مسعود پزشکیان از عصر دوشنبه با مقامات مختلفی از کشورهای آفریقای جنوبی، سوریه، کوبا، یمن، مالزی و همچنین جهاد اسلامی فلسطین و حزب‌الله دیدار کرده است. اقای پزشکیان با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه هم گفت‌وگوی تلفنی داشت.

سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران که به مرگ او و همراهانش در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۳ انجامید باعث برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری شد که اکثریتی از شهروندان در آن شرکت نکردند. در این انتخابات مسعود پزشکیان که از حمایت گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان برخوردار است، برنده شد.

او چند دوره نماینده مجلس بود و حالا با تنفیذ حکمش در ۷ مرداد و بعد از مراسم تحلیف امروز، نهم مرداد، باید از همان مجلسی که تعداد زیادی از نمایندگان همراه دیگر رقبای انتخاباتی او بودند، برای کابینه‌اش رأی اعتماد بگیرد.

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور باید در مجلس شورای اسلامی انجام شود و رئیس‌جمهور باید در جلسه علنی، در حضور نمایندگان و اعضای شورای نگهبان و در کنار رئیس قوه قضائیه سوگند یاد کند.

رئیس‌جمهور پس از ادای سوگند، متن آن را در حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان امضا می‌کند و متن سوگندنامه به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان تحویل می‌شود.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور پس از مراسم تحلیف موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند.

مسعود پزشکیان به تازگی گفت که رشد هشت درصدی اقتصادی که در برنامه‌های توسعه ایران آمده است، بدون روابط خارجی امکان‌پذیر نیست.

او اما در اولین اظهارات و دیدارهای خود پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور ایران، تمرکز خود را بر موضوع غزه و ادامه کمک به شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری در منطقه قرار داد.

تأکید ویژه پزشکیان بر تلاش برای «نابودی اسرائیل»

مسعود پزشکیان در آستانه مراسم تحلیف خود به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، در دیدار با رهبران گروه افراطی حماس و حزب‌الله لبنان گفت که حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های تحت حمایت خود در منطقه از این پس «قدرت بیشتری» خواهد گرفت و افزود که فعالیت‌های این شبکه از گروه‌ها به «نابودی اسرائیل» منجر خواهند شد.

حماس از گروه‌هایی است که در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

همزمان با افزایش تنش‌ها بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل، او و رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه نهم مرداد با اسماعیل هنیه و زیاد نخاله دیدار کردند.

آقای پزشکیان در دیدار با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، به او گفت که پشتیبانی جمهوری اسلامی از گروه او «پس از این نیز با قوت و قدرت بیشتر ادامه» خواهد داشت.

مسعود پزشکیان در این روز با شیخ نعیم قاسم از حزب‌الله لبنان نیز دیدار داشت و به او گفت که پشتیبانی از گروه او و دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه، «تکلیف شرعی و از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی» است.

این تأکیدات رئیس جمهور جدید ایران در حالی صورت می‌گیرد که معترضان ایرانی در اعتراضات متعدد سراسری همواره با ادامه این سیاست منطقه‌ای مخالف بوده و شعارهایی چون «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» سر داده‌اند.

همزمان، فرانسه و آلمان از ایران خواسته‌اند برای کاهش تنش‌ها تلاش کند و آمریکا بر راه حل دیپلماتیک تأکید کرده است. اسرائیل نیز به حملات اخیر راکتی پاسخ داده و حملاتی به مواضع حزب‌الله در لبنان انجام داده است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس پیش از ظهر سه‌شنبه با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم دیدار کرد و به او گفت که «دیروز سیصدمین روز جنگ غزه بود و اکنون به مرحله‌ای حساس و تاریخی رسیده‌ایم» و با ارائه گزارشی از فعالیت‌های میدانی افراد خود افزود که افراد مسلح گروه او «باید قهرمانی و پیروزی خود را تثبیت کنند.»

اسماعیل هنیه در حالی از «تثبیت قهرمانی و پیروزی» گروه خود سخن می‌گوید که افراد گروه او در پانزدهم مهرماه گذشته با حمله به غیرنظامیان در جنوب اسرائیل حدود ۱۲۰۰ را نفر کشته و ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفتند که این آغازگر جنگی بسیار مخرب شد.

مقامات اسرائیلی تخمین می‌زنند که در عملیات نظامی اسرائیل که پس از آن تاریخ علیه حماس آغاز شد، حدود ۱۴ هزار شبه‌نظامی وابسته به گروه حماس یا جهاد اسلامی کشته یا اسیر شده‌اند. تعداد آن‌ها در آغاز جنگ بیش از ۲۵ هزار تن تخمین زده می‌شد.

در کنار آن، بنا به اعلام مقامات بهداشتی غزه که آمار خود را بدون تفکیک شبه‌نظامیان و شهروندان عادی منتشر می‌کنند، از زمان حمله اسرائیل به غزه بیش از ۳۹ هزار فلسطینی کشته شده‌اند.

فهرست میهمانان خارجی مراسم تحلیف پزشکیان

از جمله مهمانان حاضر در این مراسم این اسامی گزارش شده است
انریکه مورا قائم مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور قرقیزستان، رئیس مجلس ازبکستان، وزیر کشاورزی لبنان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی، حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق، فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن، مولن آشیمبایف رئیس سنای پارلمان قزاقستان، معاون رئیس‌جمهور برزیل، رئیس مجلس مالی، وزیر خارجه جمهوری عربی مصر، محمد یحیی سعید وزیر امورخارجه موریتانی، نائب رئیس مجلس سیرالئون، رئیس مجلس بورکینافاسو، رئیس مجلس سنگال، وزیر کشور در امور خارجه قطر، رشید مردف معاون رئیس کابینه ترکمنستان، ژان کلودگاکوسو وزیر امورخارجه کنگو، یتین گادکاری وزیر حمل و نقل هند، ابراهیم حدیثه الجازی وزیر دولت اردن، ایراکلی کوباخیدزه، نخست‌وزیر گرجستان، علی اسدوف، نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان، رئیس مجلس الجزایر، عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر امور خارجه بحرین، محمد اسحاق دار نخست‌وزیر پاکستان و وزیر امور خارجه این کشور، عبدالعزیز بن سعود بن نایف وزیر کشور عربستان سعودی، ویاچسلاو وولودین رئیس مجلس دومای دولتی روسیه، حمدان بن محمد معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع امارات، ایگور سرگینکو رئیس پارلمان بلاروس، هاکان فیدان وزیر امورخارجه ترکیه، دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای، وزیر کشور آفریقایی نیجر، فرستاده ویژه مغولستان، فرستاده ویژه مالت، نخست‌وزیر کوبا، نخست‌وزیر میانمار، فرستاده ویژه اکوادور، فرستاده ویژه دومینیکن، فرستاده ویژه کلمبیا، وزیر خارجه گامبیا، وزیر گردشگری ماداگاسکار، وزیر خارجه سودان، نایب رئیس مجلس غنا، سرپرست وزرات امورخارجه لیبی، رئیس مجلس مالزی، معاون رئیس جمهور کشور مالدیو، رئیس مجلس سریلانکا، رئیس مجلس ملی ماداگاسکار، رئیس مجلس کومور، وزیر امورخارجه آفریقای جنوبی، معاون وزیرهیات حاکمه سرپرستی افغانستان، دبیرکل مجمع گفتگوی همکاری آسیا، ایسیاکا عبدالغدیر امام دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی- ۸)، نخست‌وزیر سوریه، معاون رئیس کمیته دائمی کنگره چین، وزیر مشاور بنگلادش، وزیر امور خارجه کشور اریتره، معاون نخست‌وزیر صربستان، فرستاده ویژه پادشاهی بحرین، فرستاده ویژه پادشاهی عمان و معاون رئیس‌جمهور زیمبابوه.

XS
SM
MD
LG