لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

پزشکیان به دعوت نخست‌وزیر عراق به بغداد سفر می‌کند


رسانه‌های دولتی ایران می‌گویند مسعود پزشکیان چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه به عراق خواهد رفت که نخستین سفر خارجی او در مقام رئیس‌جمهور خواهد بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز یکشنبه ۱۸ شهریور با اعلام این خبر نوشت که آقای پزشکیان قرار است به همراه یک هیئت عالی‌رتبه ایرانی به بغداد برود تا با مقامات ارشد عراقی دیدار کند.

به گفته محمد کاظم آل‌صادق، سفیر ایران در بغداد، این سفر به دعوت محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق، صورت می‌گیرد.

آقای آل‌صادق همچنین بدون ارائه جزئیات گفته که قرار است دو کشور طی این سفر تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه همکاری و امنیت امضا کنند؛ توافق‌نامه‌هایی که به گفته سفیر ایران در بغداد قرار بوده پیشتر و در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی و در جریان سفر برنامه‌ریزی شده او با عراق امضا شود.

عراق واردکننده گاز و برق از ایران است، اما به دلیل تحریم‌های آمریکا مدت‌ها است که نمی‌تواند پولی به ایران بپردازد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی عراق اردیبهشت امسال تأیید کرد که ایران ۱۱ میلیارد دلار پول بلوکه شده در عراق دارد.

پیش از آن نیز مقامات ایران اعلام کرده بودند که عراق ۹ تا ۱۱ میلیارد دلار از بابت خرید گاز و برق جمهوری اسلامی بدهکار است.

پول برق و گاز صادراتی ایران به عراق در حساب شرکت ملی نفت ایران نزد بانک تجارت عراق با ارز دینار واریز می‌شود و جمهوری اسلامی تا تابستان پارسال تنها مجاز به استفاده از این منابع برای خرید کالاهای غیرتحریمی از خود عراق بود؛ اما بر اساس معافیت‌های ژوئیه ۲۰۲۳ آمریکا، ایران می‌تواند از این منابع برای واردات کالاهای بشردوستانه از دیگر کشورها نیز استفاده کند.

همچنین دو کشور پیشتر و در اسفند ماه ۱۴۰۱ در جریان سفر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی به عراق یک توافق‌نامه امنیتی با هم امضا کردند که بر اساس آن به فعالیت مخالفان جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق پایان داده شود.

روابط بین ایران و عراق، هر دو با اکثریت جمعیت شیعه، طی دو دهه گذشته نزدیک‌تر شده و ایران یکی از بزرگترین شرکای تجاری این کشور است.

همچنین جمهوری اسلامی ایران در عراق نفوذ سیاسی قابل‌توجهی دارد و متحدان عراقی تهران بر پارلمان و دولت کنونی بغداد مسلط هستند.

با این حال دفاتر و مقر بسیاری از احزاب کرد ایرانی مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق واقع شده است.

اسفند سال ۱۴۰۱ ایران و عراق یک توافقنامۀ امنیتی امضا کردند که بر اساس آن تهران تا ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ به عراق فرصت داد احزاب کرد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان را خلع‌ سلاح و اردوگاه‌های نظامی آن‌ها را تعطیل کند.

چند ماه پس از امضای این توافق‌نامه ایران حمله‌ای مرگبار به اقلیم کردستان در شمال عراق انجام داد و ادعا کرد که یک سایت مورد استفاده «جاسوسان اسرائیل» را هدف قرار داده است.

تهران این گروه‌ها از کردها را به واردات سلاح از عراق و تحریک اعتراضات ۱۴۰۱ در ایران که پس از مرگ مهسا ژینا امینی، دختر کرد ایرانی در بازداشت گشت ارشاد، آغاز شد، متهم می‌کند.

با پیگیری‌های خبرنگاران رادیو فردا از منابع آگاه در شهریور ۱۴۰۲ مشخص شد که بسیاری از مقرهای احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق تخلیه شده‌اند.

اما اواخر تیرماه سال جاری، قوه قضائیه ایران با ارائه فهرستی به دولت عراق، شامل حدود ۱۲۰ نفر از رهبران و اعضای احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی مستقر در اقلیم کردستان، خواستار استرداد آن‌ها شد.

به ادعای کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ایران، افراد این فهرست «تروریست»‌هایی هستند که به زودی محاکمه خواهند شد.

یکی از افرادی که حدود یک هفته پیش به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تحویل داده شده بهزاد خسروی از اعضای حزب دموکرات کردستان ایران، مقیم سلیمانیه‌ است.

خبر دستگیری و تحویل او به مقامات ایرانی را روز ۱۶ شهریور دو تن از اعضای حزب دموکرات کردستان ایران در گفت‌وگویی با رادیوفردا اعلام کردند.

این دو نفر که نخواستند نام‌شان فاش شود، به رادیوفردا گفتند که بهزاد خسروی حدود یک هفته پیش‌تر توسط نیروهای امنیتی اقلیم دستگیر شد.

با این حال «آسایش» سازمان امنیتی در کردستان عراق، که توسط دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان ساخته شده، گفته است که بهزاد خسروی به دلیل نداشتن اقامت در منطقه کردستان بازداشت شده و «فعالیت سیاسی» نداشته است.

با استفاده از گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG