لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

شمار قربانیان «مشروبات الکلی تقلبی» در چهار روز به ۲۱ نفر رسید


در سالیان گذشته شهرهای مختلف ایران بارها شاهد موج مرگ شهروندان بر اثر مصرف اینگونه نوشیدنی‌ها بوده‌اند
در سالیان گذشته شهرهای مختلف ایران بارها شاهد موج مرگ شهروندان بر اثر مصرف اینگونه نوشیدنی‌ها بوده‌اند

رسانه‌های ایران از مرگ چهار نفر در همدان بر اثر مصرف «مشروبات الکلی تقلبی» و افزایش تعداد قربانیان مصرف این نوع مشروبات تقلبی در استان‌های گیلان و مازندران خبر می‌دهند.

بر این اساس تعداد قربانیان این مشروبات در ایران در چهار روز اخیر به ۲۱ نفر رسیده است.

دادستان همدان روز چهارشنبه ۱۱ مهر با بیان اینکه ۱۸ شهروند بر اثر «مسمومیت الکلی» به بیمارستان سینا در این شهر مراجعه کرده‌اند، به خبرگزاری ایسنا گفت: «چهار نفر از این افراد فوت کرده‌اند.»

این مقام قضائی در مورد جزئیات این واقعه، مشخصات قربانیان و چگونگی پخش این مشروبات توضیحی ارائه نکرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز روز چهارشنبه از افزایش تعداد قربانیان این مشروبات در این استان به ۹ نفر خبر داد و گفت:‌ «دو تن از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حالشان بد است.»

محمدتقی آشوبی پیش‌تر اعلام کرده بود در کل در این استان ۲۰ نفر به دلیل مصرف اتانول یا متانول مسموم شده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران نیز دو روز پیش با اعلام افزایش آمار فوتی‌های ناشی از مسمومیت الکل در استان از مرگ هشت نفر در این مورد خبر داد.

تولید و مصرف مشروبات الکلی پس از انقلاب ۵۷ در ایران ممنوع شد و از آن زمان تاکنون، الکل به شکل قاچاق و در بازار سیاه رد و بدل می‌شود که کنترلی نیز بر کیفیت آن وجود ندارد و اغلب متانول به عنوان جایگزینی ارزان‌تر برای اتانول به نوشیدنی‌ها اضافه می‌شود.

در سالیان گذشته شهرهای مختلف ایران بارها شاهد موج مرگ شهروندان بر اثر مصرف این گونه نوشیدنی‌ها بوده‌اند.

سال گذشته به گفته مسئولان قضائی و بهداشتی در کرج بین ۱۰ تا ۱۴ نفر بر اثر آنچه مسمومیت ناشی از «مصرف مشروبات الکلی» خوانده شد، جان خود را از دست دادند.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز خرداد امسال در همین زمینه اعلام کرد چهار نفر در ارتباط با این پرونده به «اعدام» محکوم شده‌اند.

در زمان همه‌گیری کووید دست‌کم ۲۱۰ نفر در ایران به دلیل نوشیدن الکل تقلبی جان باختند. در آن زمان برخی به اشتباه تصور می‌کردند که نوشیدن الکل برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا مفید است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، فارس، مهر و رادیو فردا/پ.م/پ.پ
XS
SM
MD
LG