لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

دیدار پومپئو با مقام‌های عراقی در پی «افزایش تحرکات ایران»


پومپئو (اول از راست)، همراه مشاور خاور نزدیک و کاردار آمریکا در بغداد
پومپئو (اول از راست)، همراه مشاور خاور نزدیک و کاردار آمریکا در بغداد

وزیر خارجه آمریکا که در بغداد با مقام‌های ارشد عراقی دیدار و گفت‌وگو کرده، می‌گوید سفر او «در پی تشدید تحرکات ایران» صورت گرفته و با مقام‌های عراقی در مورد تامین امنیت شهروندان و منافع ایالات متحده گفت‌وگو کرده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، شامگاه ۱۷ اردیبهشت، دیدارهای خود در آلمان را نیمه‌کاره گذاشت تا برای گفت‌‌وگو با مقام‌های ارشد عراق، از جمله عادل عبدالمهدی، نخست وزیر، و برهم صالح، رئیس‌جمهوری، راهی عراق شود.

سفر پومپئو به عراق دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ اعلام کرد ایالات متحده برای این‌که پیام «روشنی» به تهران داده باشد، توان نظامی و تهاجمی خود در منطقه خاورمیانه را با اعزام ناوگروه و بمب‌افکن، افزایش می‌دهد.

مایک پومپئو پس از دیدار با نخست‌وزیر عراق، به خبرنگاران گفته دیدار با مقام‌های عراقی برای این انجام شده «که اطمینان دهند قادر هستند اقدامات کافی برای حفاظت از آمریکایی‌ها را در کشورشان انجام دهند».

وزیر خارجه آمریکا افزوده است از دیگر دلایل سفر او به عراق این بوده که به مقام‌های بغداد اطلاعات کافی «در مورد افزایش تهدیدهایی که ما شاهد آن هستیم» ارائه شود.

پومپئو اظهار کرده‌است که نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری عراق «اطمینان داده‌اند که به وظیفه خود (در مورد حفاظت از آمریکایی‌ها) واقف هستند».

خبرگزاری رویترز می‌گوید مقام‌های عراقی ضمن آن‌که دیدار با نخست‌وزیر را تائید کرده‌اند، اما از ارائه جزئیات خودداری کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه و اسوشیتدپرس گزارش داده‌اند آقای پومپئو با وجود آن‌که تاکید کرده است تهدیدهایی وجود دارند و این تهدیدها جدی‌ست، اما شرح و توضیحی در مورد آن‌ها نداده‌است: «ما برای مقابله [با این تهدیدها] تمام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. فرای این موضوع، چیز بیشتری نمی‌توانم بگویم».

سفر ناگهانی وزیر خارجه آمریکا به عراق در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده دست به افزایش توان و ظرفیت نظامی و تهاجمی خود در منطقه زده است.

جان بولتون روز ۱۵ اردیبهشت اعلام کرده بود ایالات متحده یک ناوگروه و بمب‌افکن به خاورمیانه اعزام می‌کند تا پیامی «روشن و عاری از سوءتفاهم» به ایران داده باشد.

رسانه‌های آمریکایی یک روز بعد به نقل از مقام‌های اطلاعاتی آن کشور گفتند این اقدام در واکنش به اطلاعات جدیدی انجام شده که از طرح‌های ایران برای تهدید نیروهای آمریکایی در منطقه به دست آنها رسیده است.

دولت دونالد ترامپ، تهران را «مهم‌ترین» عامل بی‌ثباتی در منطقه توصیف کرده و برای آن‌چه «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی توصیف کرده، دست به «کارزار فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی زده‌است.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که اخیرا به نیویورک سفر کرده بود، در چند مصاحبه با رسانه‌ها تاکید کرده گروهی دربرگیرنده جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، و یا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در تلاش هستند تا به تنش‌ها بین تهران و واشینگتن دامن بزنند و ترامپ را «برخلاف خواسته‌اش به سوی جنگ با ایران ببرند».

کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز گفته «بعید است فرماندهان و بدنه ارتش آمریکا تمایلی به آزمودن توانمندی‌های اثبات شده نیروهای مسلح ایران داشته باشند». رئیس ستاد فرماندهی نیروهای آمریکایی در منطقه گفته تمامی امکانات لازم برای مقابله با خطرات احتمالی ایران در منطقه را در اختیار دارد.

سفر غیرمنتظره وزیر خارجه آمریکا به عراق، دومین سفر او به همسایه غربی ایران، در سال جاری میلادی‌ست.

رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه|ت|خ
XS
SM
MD
LG