لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

پومپئو: ایران از جهاد اسلامی فلسطین برای ضربه زدن به اسرائیل استفاده می‌کند


وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید: «تا تهدیدهای ایران را برطرف نکنیم، چرخه خشونت (در منطقه) ادامه خواهد یافت».
وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید: «تا تهدیدهای ایران را برطرف نکنیم، چرخه خشونت (در منطقه) ادامه خواهد یافت».

با ادامه تنش‌ها میان اسرائیل و گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی فلسطین، وزیر خارجه آمریکا گفت که ایران می‌خواهد از این «گروه نیابتی برای ضربه زدن به اسرائیل که بزرگ‌ترین متحد ایالات متحده است، استفاده کند».

مایک پومپئو روز شنبه ۲۵ آبان در صفحه توئیتر خود نوشت: «ایران نمی‌خواهد صلح در منطقه برقرار باشد، نمی‌خواهد فلسطینیان زندگی شکوفایی داشته باشند؛ بلکه خواستار جنگ‌های بیشتر است».

وزیر خارجه ایالات متحده سپس تاکید کرد که «تا تهدیدهای ایران را برطرف نکنیم، چرخه خشونت (در منطقه) ادامه خواهد یافت».

در پی حمله اخیر اسرائیل به بهاء ابوالعطا فرمانده شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین در غزه که به مرگ او منجر شد، جهاد اسلامی فلسطین در طول دو روز بیش از ۴۵۰ راکت به سوی اسرائیل شلیک کرد و اسرائیل نیز در حملات متقابل به غزه ۳۴ فلسطینی را کشت.

با وجود تفاهم نانوشته‌ای که با میانجی‌گری مصر و نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه به دست آمد، قرار بود اسرائیل و شبه نظامیان جهاد اسلامی فلسطین از پنجشنبه گذشته از حملات متقابل خودداری کنند.

اما ظاهرا در پی شلیک راکت‌هایی از غزه به سوی شهر بئرشبع در جنوب اسرائیل در بامداد شنبه، ارتش اسرائیل حملات هوایی به غزه را از سرگرفته و خسارات و تلفات بیشتری متوجه غزه کرده است.

مایک پومپئو در واکنش به رویدادهای منطقه گفته است: «راه پیش‌رو روشن است؛ باید فشار بر ایران را ادامه داد تا زمانی که به مذاکره برای دستیابی به توافقی جامع تن دهد».

وی تاکید کرده که چنین توافقی باید «شامل توقف حمایت ایران از گروه‌های تروریستی، مانند جهاد اسلامی فلسطین باشد».

وی افزود: «ملت‌های دنیا تا هنگامی که اجازه دهند تهدیدات ایران بدون چالش بماند، نمی‌توانند مدعی صلح در منطقه هم باشند».

با این اظهارنظرهای آقای پومپئو، به نظر می‌رسد که وزیر خارجه آمریکا به طور تلویحی ارزیابی مقامات اسرائیل را تایید کرده که هفته گذشته گفته بودند ایران در پشت پرده حملات راکت‌های دوربرد جهاد اسلامی فلسطین به اسرائیل قرار دارد.

جهاد اسلامی فلسطین روز جمعه از «حمایت‌های مقاومت و در صدر آن، جمهوری اسلامی ایران» در تقابل روزهای اخیر خود با «دشمن صهیونیستی» و تنبیه «تجاوزات شرورانه این رژیم» قدردانی کرده بود.

همزمان با قدردانی ابوحمزه، سخنگوی این سازمان فلسطینی از ایران، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه در دیداری به مناسبت میلاد پیامبر اسلام تاکید کرد که حمایت حکومتش از فلسطینی‌ها، «یک موضع قطعی و اصولی است».

وی تکرار کرد که ایران «بدون ملاحظه و رودربایستی به فلسطین و فلسطینی‌ها کمک کرده و خواهد کرد».

با وجود این، رهبر رژیم ایران افزود: «محو دولت اسرائیل به معنای محو مردم یهودی نیست؛ ما با آن‌ها هیچ کاری نداریم؛ یهودستیز نیستیم».

اسرائیل گفته بود که عملیات کشتن سران جهاد اسلامی فلسطین و حملات بعدی‌اش به اهداف این سازمان وابسته به حکومت ایران در غزه، «بخشی از جنگ اسرائیل و ایران» و «ارسال پیام به ایران» بوده است.

آمریکا و اسرائیل ارزیابی کرده‌اند که کمک‌های مالی و تسلیحاتی ایران به سازمان جهاد اسلامی فلسطین در یک سال اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG