لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

انتقاد شدید پومپئو از سیاست‌های چین و حزب حاکم بر آن کشور


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در این تصویر از ۲۲ اکتبر در جریان دیداری در واشینگتن دیده می‌شود. سخنرانی تازه آقای پومپئو هشتم آبان ماه در موسسه هادسون در نیویورک، انجام شده‌است.
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در این تصویر از ۲۲ اکتبر در جریان دیداری در واشینگتن دیده می‌شود. سخنرانی تازه آقای پومپئو هشتم آبان ماه در موسسه هادسون در نیویورک، انجام شده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، شدیدا به سیاست‌های چین و حزب حاکم بر آن تاخته، رویکرد پکن در قبال آمریکا را «واقعا خصمانه» توصیف کرده و گفته باید در چندین جبهه با آن مقابله کرد.

این دومین سخنرانی شدیدا انتقادی علیه دولت چین از سوی مقام‌های ارشد کاخ سفید طی یک هفته است. هفته پیش مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، نیز شدیدا به پکن تاخته بود، بر لزوم حمایت از تایوان و اعتراضات در هنگ‌کنگ تاکید کرده بود.

آقای پومپئو در جریان سخنرانی هشتم آبان ماه خود در موسسه هادسون در نیویورک، اظهار کرده «در نهایت امروز متوجه شده‌ایم حزب کمونیست چین تا چه اندازه با ایالات متحده و ارزش‌های آن سر دشمنی دارد».

وزیر خارجه آمریکا ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت‌های پیشین ایالات متحده، مشاوران، پژوهشگران و مورخان می‌گوید «درک» فعلی از رویکرد «خصمانه» پکن، «ناشی از رهبری دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، است.

او با مجزا کردن «حزب کمونیست چین» از «مردم چین» گفته این حزب «از روش‌هایی استفاده می‌کند که برای آمریکا و جهان چالش‌آفرین است و ما، همه ما، باید به مقابله با این چالش‌ها برخیزیم».

وزیر خارجه دولت ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی‌اش افزوده است «حزب کمونیست چین مدل کاملا تازه‌ای از کشورداری را به مردم خودش و جهانیان عرضه می‌کند؛ مدلی که بر اساس آن یک حزب لنینیستی حکومت می‌کند، و همه باید بر مبنای خواسته‌ها و تمایلات طبقه حاکم کمونیست عمل کنند و بیاندیشند».

البته مایک پومپئو تاکید کرده کشورش به‌دنبال رویارویی با پکن نیست بلکه خواستار کشوری‌ست که تا اندازه بیشتری «آزاد شده است».

پکن هنوز واکنشی به سخنرانی تازه آقای پومپئو نشان نداده‌است. وزارت خارجه چین در واکنش به سخنرانی هفته پیش معاون دونالد ترامپ، سخنان مایک پنس را «پر از نادانی، تعصب، غرض‌ورزی و دروغ» توصیف کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفته بود اظهارات آقای پنس برای آن بیان شده که با متوجه کردن افکار عمومی به چین، جلوی تمرکز بر مشکلات داخلی آمریکا گرفته شود.

ایالات متحده و چین سال‌هاست بر سر گستره‌ای از مسائل از جمله مسائل سیاسی و اقتصادی دچار اختلاف هستند. دونالد ترامپ به‌ویژه سیاست‌های چین در زمینه داد و ستد، مالکیت معنوی و مسائل تجاری و بازرگانی را هدف انتقاد قرار داده و خواستار تغییر آن‌ها شده‌است. دولت آمریکا تعرفه‌های تازه‌ای نیز بر کالاهای وارداتی از چین وضع کرده که با واکنش متقابل پکن روبه‌رو شده‌است.

رویترز، خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس، اکسیوس/ت/خ
XS
SM
MD
LG