لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

رد درخواست اعاده دادرسی آروین قهرمانی،‌ شهروند یهودی محکوم به اعدام


محکوم شدن یک شهروند یهودی در ایران به اتهامی مانند قتل که به‌ویژه به مرگ یک شهروند مسلمان منجر شده باشد، یک رویداد نادر است
محکوم شدن یک شهروند یهودی در ایران به اتهامی مانند قتل که به‌ویژه به مرگ یک شهروند مسلمان منجر شده باشد، یک رویداد نادر است

رسانه‌های حقوق بشری می‌گویند درخواست اعاده دادرسی آروین قهرمانی (ناتانل)، جوان یهودی ایرانی که به اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده، در دیوان عالی کشور رد شد.

سازمان حقوق بشر ایران روز جمعه، چهارم خردادماه، با بیان اینکه این شهروند یهودی «هر لحظ‍ه در خطر جدی اجرای حکم قرار دارد»، از قول نزدیکان آقای قهرمانی نوشت: «به دلایل نامعلومی وکیل تسخیری دفاع موثری از آروین نکرده بود و مسئله دفاع مشروع به‌ طور جدی در پرونده طرح نشد.»

به گفتهٔ این منابع، «آروین وقتی با سلاح سرد مورد حمله مقتول قرار گرفت سلاح را از دست او گرفت و از خود دفاع کرد. بعد از مجروح‌ شدن آن فرد نیز تلاش کرد تا جان او را نجات دهد».

این سازمان مستقر در نروژ هفته گذشته خبر داد که آروین قهرمانی، شهروند یهودی، به اتهام ارتکاب «قتل عمد» در ۱۸ سالگی «در یک نزاع دسته‌جمعی خیابانی» به «قصاص نفس» محکوم شده و هم‌اکنون در زندان مرکزی کرمانشاه محبوس است.

به گفتهٔ این سازمان قرار بود او پیش‌ از این اعدام شود اما مهلت متقاعد کردن خانواده مقتول به گذشت از حکم قصاص، تا بامداد دوشنبه گذشته تمدید شده بود.

خبرگزاری هرانا نیز روز جمعه، چهارم خرداد، در این زمینه نوشت: «برخی از چهره‌های مطرح از جمله تعدادی از چهره‌های هنری، در تلاش برای کسب رضایت از اولیای دم مقتول، به عنوان آخرین راه نجات این زندانی از مجازات اعدام هستند.»

این خبرگزاری همچنین روند پرونده قضایی این شهروند را که منجر به صدور حکم اعدام شد «کوتاه» توصیف کرد.

سازمان حقوق بشر ایران روز ۱۳ اردیبهشت امسال اعلام کرد که جمهوری اسلامی در بازه زمانی ۲۸ فروردین تا ۱۱اردیبهشت، هر پنج ساعت یک نفر را اعدام کرده است.

محکوم شدن یک شهروند یهودی در ایران به اتهامی مانند قتل که به‌ویژه به مرگ یک شهروند مسلمان منجر شده باشد، یک رویداد نادر است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، حدود هشت هزار یهودی در ایران ساکن هستند. تا پیش از انقلاب در ایران، بیش از یکصد هزار یهودی در کشور زندگی می‌کردند.

XS
SM
MD
LG