لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

اظهار نظر بایدن درباره «مشکلات واقعی» چین در آستانه دیدار با شی در سان‌فرانسیسکو


استقبال از شی جین‌پینگ در فرودگاه سان‌فرانسیسکو
استقبال از شی جین‌پینگ در فرودگاه سان‌فرانسیسکو

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در آستانه دیدار با شی جین‌پینگ، همتای چینی‌اش، در مراسمی تأکید کرد که چین در حال حاضر با «مشکلاتی واقعی» دست به گریبان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بایدن روز سه‌شنبه، ۲۳ آبان‌ماه، در مراسمی گفته است: «پرزیدنت شی نمونه دیگری از این امر است که تثبیت دوباره رهبری آمریکا در عرصه جهانی چگونه دارد رخ می‌دهد. آنها در حال حاضر با مشکلاتی واقعی دست به گریبانند.»

این اظهارات در شرایطی مطرح شده که مقامات دولت آمریکا پیشتر دیدار روز چهارشنبه دو رهبر را فرصتی برای کاستن از اصطکاک میان دو کشور توصیف کرده‌اند.

جو بایدن و شی جین‌پینگ قرار است روز چهارشنبه پس از یک سال دیداری رو در رو داشته باشند و سپس در اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا پاسیفیک در سان‌فرانسیسکو شرکت کنند.

در هفته‌های گذشته، رسانه‌های سراسر جهان بارها تأکید کرده‌اند که سفر آقای شی به آمریکا با دعوت رسمی از طرف جو بایدن می‌تواند سرآغاز ترمیم روابط دو کشور آمریکا و چین باشد.

وانگ یی، وزیر خارجه چین، روز پنج‌شنبه، چهارم آبان، در آغاز سفر خود به واشینگتن که مقدمه‌ای بود بر سفر شی جین‌پینگ در هفته جاری، بر نیاز به «دیالوگ عمقی و جامع» با دولت آمریکا برای کاستن از «سوء تفاهم‌ها» و ایجاد ثبات در مناسبات دو کشور تأکید کرد.

پیش از او، آقای شی هم در نامه‌ای خطاب به یک گردهم‌آیی به همکاری «برد - برد و مسالمت‌آمیز» با ایالات متحده ابراز تمایل کرده بود.

تنش در روابط دو کشور از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ سال به سال افزایش یافته و در دوران ریاست جمهوری جو بایدن نیز ادامه یافته است.

استقبال چینی‌ها از شی جین‌پینگ در سان‌فرانسیسکو:

رویترز پیشتر نوشته بود که علاوه بر مشکلات سیاسی و اقتصادی که ماه‌هاست بر روابط دو کشور سایه انداخته، جنگ اسرائیل و گروه حماس نیز بر بار این مشکلات اضافه شده، و احتمالاً واشینگتن امیدوار است که پکن بتواند با استفاده از نفوذ خود بر جمهوری اسلامی «از تشدید تنش و گسترش جنگ» در منطقه جلوگیری کند.

به گفته جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید، جنگ اسرائیل و حماس در غزه و همین طور حمایت آمریکا از اوکراین در جنگ با روسیه از موضوعات مهم مذاکرات بایدن و شی خواهد بود.

شی جین‌پینگ به‌ویژه از زمان تهاجم روسیه به خاک اوکراین، بیش از پیش به ولادیمیر پوتین نزدیک شده است.

از دیگر مسائل مهم میان دو کشور چین و‌آمریکا می‌توان به اختلافات آنها بر سر تایوان، دریای چین جنوبی و همین طور حوزه تجارت اشاره کرد.

همزمان با خبر اظهار نظر جو بایدن درباره «مشکلات» چین، روز سه‌شنبه، ۲۳ آبان، بیانیه‌ای منتشر شد که دو کشور وعده می‌دادند برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین همکاری «بیشتر و نزدیک‌تر» داشته باشند.

واشینگتن و پکن در بیانیه خود در این باره بحران آب و هوایی در سراسر جهان را «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زمانه ما» توصیف کردند.

دو کشور با تأکید دوباره بر اهداف پیمان آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ وعده دادند که اجلاس سران سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی را که قرار است در پایان ماه جاری میلادی در دبی برگزار شود به موفقیت ختم شود.

کارشناسان بارها گوشزد کرده‌اند که لازمه رسیدن به اهداف پیمان پاریس «تلاش جمعی» تمام کشورهای دنیا در راه کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای در دهه حاضر است.

از جمله اهداف دیگری که جو بایدن خود برای دیدار با شی جین‌پینگ بر آن تأکید کرده، برقراری دوباره ارتباطات معمول دو کشور از جمله ارتباط ارتش‌های دو کشور «برای جلوگیری از سوء محاسبات» و برخوردهای تصادفی میان دو ارتش است.

چین در اوت ۲۰۲۲ پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان، در اقدامی اعتراضی، ارتباط میان دو ارتش را قطع کرد.

به نوشته روزنامه گاردین، حضور شی جین‌پینگ در اجلاس آپِک در روز چهارشنبه با تجمع‌های اعتراضی بزرگی در مخالفت با سیاست‌های رهبر چین در تبت، هنگ‌کنگ و همین طور برخورد او با مسلمانان اویغور همراه خواهد بود.

منابع: رویترز،‌ خبرگزاری فرانسه، رادیوفردا؛ ف. دو./ب.ب
XS
SM
MD
LG